Anders Svensson, befälhavare på Sjöräddningssällskapets fartyg Arizona i Söderhamn, fick larm om att en motorbåt fått drevhaveri utanför ortens oljehamn. När han kom fram till haveristen var redan en enhet från Kustbevakningen på plats.
- Det var fyra unga KBV-killar i en gummibåt som låg intill haveristen. Jag bad dem hålla undan så vi kunde koppla en tross och påbörja bärgningen.
Kustbevakarna svarade att det var räddningsbåten som skulle hålla undan eftersom man höll på att ta vattenprov intill det trasiga drevet för att se om någon olja läckt ut från det.
Förutom den pågående kontrollen väntade kustbevakarna också på ett åklagarbeslut om det eventuella miljöbrottet.
- Det kan inte ha varit mycket olja som läckt ut från det där drevet. Jag tyckte att det var löjligt eftersom det var precis utanför oljehamnen där det ändå finns en del olja i vattnet.
Åklagarbeslutet drog ut på tiden samtidigt som vinden ökade och mörkret föll. Anders Svensson, som ville genomföra bärgningen medan det fortfarande var ljust, blev irriterad.
- När det gått 45 minuter frågade jag vad de höll på med, säger Anders.
Kustbevakarna bordade Arizona och frågade Anders om han hade problem.
- Är det någon här som har problem så är det ni, svarade Anders Svensson.
Då lät kustbevakarna honom göra en alkoholtest vilken visade att Anders var helt nykter.
- Givetvis var jag det. Det var deras hämnd för att jag var uppkäftig, säger han.
Svenssons och Kustbevakningens beskrivning av händelsen stämmer överens till stora delar men på några punkter skiljer de sig. Tony Holmberg är stationschef för myndigheten i Gävle och Hudiksvall:
- SSRS båten körde runt, runt och svallade upp ordentligt. Det var inte professionellt, säger han och fortsätter:
- Tjänstemännen chockades över språket han använde till oss. De tyckte att han var rabiat.
Enligt Holmberg blandade Svensson också ihop sjötermer och begrepp vilket sammantaget ledde det till att man misstänkte att han var onykter. Tony Holmberg anser att hans kollegor gjorde en riktig bedömning när de lät Svensson blåsa:
- Ja, som jag har fått det berättat för mig. Jag har ingen anledning att tvivla på det.
Andreas Arvidsson, operativt ansvarig på Sjöräddningssällskapet menar att Anders Svensson är en väldigt duktig och välrenommerad skeppare.
- Jag finner det anmärkningsvärt att måla upp vår skeppare som en dålig människa. Kustbevakningen har sina polisiära uppdrag som vi inte kan ha någon åsikt om. Vill de stoppa oss så får de göra det. Däremot finns det tillfällen när det är mer eller mindre olämpligt att stoppa våra båtar.
Tony Holmberg poängterar att händelsen sticker ut och att samarbetet med Sjöräddningssällskapet är gott.
Anders Svensson tog så illa vid sig att han två dagar efter händelsen sade upp sig från jobbet som räddningsskeppare.
- Han lämnade oss för att han inte kände förtroende för de där kustbevakarna längre. Han kunde inte tänka sig att samverka med dem i framtiden, säger Andreas Arvidsson.
Händelsen inträffade i augusti för två år sedan men Anders är fortfarande bitter och besviken på myndigheten.
- Kustbefolkningen och Kustbevakningen är inte sams längre. De är ute för att jaga folk och inte hjälpa folk. Det har ställt till det, säger han.
Foto: SSRS