FOTO: SEAWORK SOLUTIONS som bärgade båten.
En av Sjöräddningssällskapets mest rutinerade sjöräddare körde upp på land med en båt mitt i natten. Mannen tackade nej till hjälp från sjö- och flygräddningen. Därefter plockades han upp av sina kollegor, som körde honom till hans fritidshus.
Nu avslutar mannen sitt uppdrag som frivillig sjöräddare efter femton år inom Sjöräddningssällskapet (SSRS) och tjugofem års arbete med sjösäkerhet.
I ett internt meddelande till personalen på SSRS Värmdö skriver stationschefen Ola Degerfors: ”(Namn) kommer att avsluta sitt uppdrag som frivillig sjöräddare. Det är ett beslut som (namn) och delar av den maritima ledningen gemensamt kommit fram till.”
Varken sjöräddaren, befälhavaren på räddningsfartyget som plockade upp honom eller stationschefen vill kommentera olyckan.
En polisanmälan rubricerad vårdslöshet i sjötrafik är upprättat mot mannen.
Det var strax efter midnatt lördagen den 31 augusti som en Seastar med 140 hk motor i hög fart kraschade vid Klacknäsudd/Lotsudden på sydöstra Ingarö, något sajten Skippo var först med att rapportera. Båten flög ett par meter upp på land och landade på klipporna med demolerad stäv.
Förarens telefon skickade genom en kraschdetekteringsfunktion ett automatlarm till SOS Alarm, som skickade larmet vidare till Sjö- och flygräddningscentralen (JRCC), som i sin tur fick kontakt med mannen.
Enligt JRCC sade mannen att han och båten var okej, att han befann sig på land och att han inte behövde hjälp. Därmed avslutade JRCC ärendet.
SOS Alarm kontaktade även polisen och Sjöräddningssällskapet. När SOS berättade att sjöräddningen var på plats valde polisen att inte åka till platsen vid olyckstillfället utan först klockan 11.00 dagen efter då man säkrade spår.
Enda enhet på olycksplatsen var alltså Sjöräddningssällskapets Rescue Sven Salén från stationen i Värmdö. Trots en krasch rakt upp på ett berg i uppskattningsvis 30 knop skjutsade besättningen på räddningsfartyget därefter kollegan till hans fritidshus på en ö i närheten i stället för till Björkviks brygga, som ligger i närheten, och som enkelt kan nås både med ambulans och helikopter.
– Vi fick en förfrågan från SOS Alarm att åka dit och undersöka platsen. Sjöräddarna på Sven Salén åkte dit och tog hand om en person på båten. Personen ombord fick lindriga skador, säger Cecilia Jönsson, kommunikatör på SSRS.
Med tanke på vad som måste ha varit en våldsam kollision hade det inte varit lämpligt att tillkalla ambulans för att få mannen undersökt för skadorna?
– Det är ett beslut som SOS Alarm får fatta. Om personen säger att denne mår bra och inte uppvisar skador är det något vi får lita på.
Var det rätt beslut tycker ni att köra hem honom i den situationen?
– Jag har personligen ingen information vart personen förts.
Vad har du fått för förklaring till vad som hände?
– Jag har ingen ytterligare förklaring.
På vems initiativ togs beslutet att mannen ska lämna Sjöräddningssällskapet?
– Vi yttrar oss i vanliga fall inte i den typen av personalfrågor. Det är oftast ett beslut som tas på den stationen, men hur det är i detta fall kan jag inte svara på.
Polisen genomförde inte heller en nykterhetskontroll på mannen efter olyckan.
Är det inte normalt att polisen vid en sådan här olycka kallas till platsen eller möter upp i land och tar ett nykterhetstest?
– Jo, det är det väl. Det är klart att vi hade önskemål om att vara på plats direkt i anslutning till att olyckan skedde, säger Johan Skogfeldt, gruppchef på sjöpolisen.
– Men det var vi inte av olika omständigheter. Och det tittar ju vi naturligtvis närmare på också.
Peter Augustsson
Jonas Hållén