Trots att det ännu inte är avgjort vem som ska köra trafiken i skärgården framöver så väljer landstingets trafikförvaltning att direktupphandla trafiken.
I november 2015 beslöt trafiknämnden att teckna kontrakt med tre operatörer för att köra båttrafiken i skärgården från 2016 och minst åtta år framåt. Beslutet överklagades av fem företag till förvaltningsrätten där det ännu inte är avgjort. Innan det kan inga kontrakt skrivas. Med tänkt trafikstart 15 april är det ganska ont om tid. Förvaltningen har därför temporärt direktupphandlat trafiken med de operatörer som först tilldelades trafiken Utö rederi, Blidösundsbolaget och TRSM group 1. Avtalen gäller två år framåt, med option om ett extra år:
– Vi gör detta för att säkra trafiken, säger Göran Malmsten, chef för sjötrafiksektionen på trafikförvaltningen.
Hade ni inte kunnat förlänga avtalen med nuvarande operatörer istället?
– Man hade säkert många andra sätt att göra, det har väl värderats, men vi har kommit fram till att det här är bästa sättet att göra det på. Vi har många avtal, alla är lite olika.
Vad händer om förvaltningsrätten underkänner någon eller några av företagen som nu kommer att köra trafiken?
– Vi har gjort bedömningen att vi kommer att vinna framgång i de överprövningar som har ställts. Om vi vinner överprövningarna så kommer de temporära uppdragen att ersättas av de som tilldelas i skärgårdsupphandlingen. Om vi förlorar så säger vi upp avtalen och ändrar till det rätten kommer fram till.
Beslut om upphandling ska fattas i trafiknämnden i februari.
Stockholms sjötrafik: ”Ovanligt hänsynslöst”
Trafikförvaltningens beslut att direktupphandla sjötrafiken väcker upprördhet hos Stockholms sjötrafik, som inte fick någon tilldelning av trafiken.
– Vi ser agerande som ett försökt till kringgående av LOU, ett medvetet agerande från landstingets sida. Det är ovanligt hänsynslöst, både i förhållande till nuvarande operatör och anställda som förväntas hoppa mellan arbetsgivare, säger Anna Öberg vd på Stockholms sjötrafik.
För rederiet innebär beslutet att man inför vårtrafiken måste anställa och utbilda personal enbart för ett fåtal dagar till dess TRSM tar över trafiken.
– Det blir enorma praktiska problem. Jag vet inte vad TRSM som övertar trafiken har för organisation. Är man orolig för sin verksamhet ska man givetvis förlänga avtalen med de nuvarande operatörerna till dess domen kommer från förvaltningsrätten.
Beroende på vad förvaltningsrätten beslutar så kan personalen tvingas byta arbetsgivare ytterligare en gång. Stockholms sjötrafik kommer att överklaga beslutet, men även göra en anmälan till Justitieombudsmannen och Konkurrensverket.