In i det sista förhandlades det, men allianspartierna kunde inte enas om upphandlingen av skärgårdstrafiken. I stället för att gå mot ett nederlag i trafiknämnden lyfte Christer G Wennerholm (M) ärendet från dagordningen, vilket innebär att osäkerheten om skärgårdstrafiken kvarstår.
– Bland det värre jag har varit med om, säger Bosse Andersson (C) om hur Christer G Wennerholm (M) skött processen.
Det skandalomsusade brittiska Serco vann upphandlingen av Djurgårdsfärjorna, tillsammans med Strömma kanalbolaget.
I måndags skulle landstingets trafiknämnd ha fattat beslut om den omstridda upphandlingen av skärgårdstrafiken. Moderaterna har med stöd av Kristdemokraterna drivit på för att upphandlingen ska genomföras. Folkpartiet och Centerpartiet har krävt garantier för att trafiken inte försämras innan man ställer sig bakom eventuella tilldelningsbeslut. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har ansett att hela upphandlingen måste göras om medan Miljöpartiet varit öppet för att stödja den, under förutsättning att den justeras och kompletteras.
In i det sista satt politikerna i förhandlingar i landstingshuset, medan hundratalet personer samlats till en manifestation mot upphandlingen på planen utanför. Redan på morgonen hade Miljöpartiets Yvonne Blombäck meddelat att man hoppat av förhandlingarna, därefter klev Folkpartiets Stella Fare ut på trappan och meddelade samma sak.
– Det går inte att lappa och laga på det här, det är för mycket som är fel, sa hon.
Till sist kom även beskedet från Centerpartiets Gustav Hemming, miljö- och skärgårdslandstingsråd.
– Vi har verkligen försökt hitta en lösning för att få stopp på osäkerheten, men vi har kommit till vägs ände. Vi bestämde för en kvart sen att vårt beslut är nej till upphandlingen.
Beskedet möttes av applåder. Utan tvivel fanns det nu en klar majoritet bland nämndens ledamöter för att stoppa upphandlingen. Men i stället för att låta frågan avgöras på det extrainsatta möte som inleddes någon timme senare, valde trafiknämndens ordförande, trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) att lyfta tilldelningsbesluten för norra, mellersta och södra skärgården från dagordningen.
– När han förstod att det fanns en majoritet för Folkpartiets förslag att avbryta upphandlingen bestämde han sig för att dra tillbaka ärendena, med undantag för hamntrafiken. Det är ordförandens rätt, konstaterade Stella Fare efter mötet.
– Det var det sämsta alternativet, att inte fatta något beslut alls. Det skapar fortsatt osäkerhet, tyckte Yvonne Blombäck (MP).
Socialdemokraternas Erika Ullberg höll med.
– Det blir fortsatt ovisst för skärgården. Det som manifestationens deltagare trodde var klappat och klart var inte det eftersom ordföranden styr dagordningen.
Både S och MP var dessutom kritiska till att driften av hamntrafiken – Djurgårdsfärjorna – tilldelades Strömma kanalbolaget och dess brittiska partner Serco. Men de var det på olika grunder.
– Det fanns bara två anbud och det är för få, sa Yvonne Blombäck.
Socialdemokraterna hade velat se en särskild prövning av brittiska Serco, som just nu utreds för misstankar om bedrägeri i England.
– Landstingsmajoriteten har ett väldigt stort ansvar för att man välkomnar Serco, sa Erika Ullberg.
– Oppositionen kan ju alltid ha synpunkter på det mesta, jag har att följa lagar och regler och det är vad vi gör, kommenterade trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) som sade sig vara nöjd med måndagens beslut.
– Hamntrafiken är mer än hälften av den trafik som bedrivs (sett till antal passagerare, reds anm.) och då kan vi konstatera att en enig allians har fattat det här beslutet i dag, och att vi i de andra enskildheterna går vidare och diskuterar hur vi ska kunna lösa dem på ett så bra sätt som möjligt.
På måndag löper anbudens giltighetstid ut och Christer G Wennerholm vill inte helt avfärda möjligheten att man innan dess ska kunna komma överens inom alliansen.
– Nu jobbar vi vidare med detta så får vi se hur långt vi kommer. Men det jag är fullständigt övertygad om är att vi gemensamt kommer att finna grunden för hur vi ska bygga skärgårdstrafiken i framtiden. Så vi återkommer i den frågan.
Stella Fare (FP) tvivlar dock på att det är möjligt att nå en överenskommelse innan anbuden löper ut.
– Jag tror att det är väldigt svårt. Vi har träffats så många gånger, men vi står för långt ifrån varandra. Min förhoppning är att det här avbryts automatiskt eftersom tidsgränsen går ut.
Centerpartiets ledamot i trafiknämnden, Bosse Andersson, håller dock dörren öppen.
– Våra krav står ju kvar och kan man få ihop en överenskommelse med dem, då är vi beredda att stödja.
Han är kritisk till Folkpartiet, som enligt honom inte velat komma till förhandlingsbordet över huvud taget. Och Christer G Wennerholms sätt att sköta processen på kallar han bedrövlig.
– Det här är bland det värre jag har varit med om. När man såg att man höll på att köra i diket initierade vi från Centerpartiet att nu måste vi sätta oss ner och diskutera, det gjorde vi för över ett halvår sen. Men sen har det inte skötts över huvud taget förrän klockan är två minuter över tolv. Det har skötts väldigt, väldigt dåligt.