Trots Nobelstiftelsens planer på att exploatera Blasieholmen, har ansvariga inte varit i kontakt med hyresgästen MGAB som driver sjöverkstad i de rivningshotade magasinen. Vad framtiden innebär har verkstadens VD ingen aning om, men menar att det är tragiskt att Stockholm nu mister en av sina sista stadsnära marina miljöer.
Någon diskussion om framtiden har inte vare sig Stockholms stad eller Nobelstiftelsen haft med MGAB som hyr ett av sjömagasinen på Blasieholmen, trots kommande uppsägning. Magnus Bergman, VD för MGAB säger:
– Nej, de har inte kontaktat oss för att berätta om vad som händer. Det anständiga hade ju varit att ha en dialog med oss.
MGAB hyr i dag verkstadslokalerna av Waxholmsbolaget, som i sin tur hyr av Stockholms stad. MGAB:s största kund är Waxholmsbolaget, som tidigare själva drev sjöverkstad i lokalerna för att serva och underhålla sina fartyg. I dag har MGAB en lång rad kunder utöver Waxholmsbolaget, och hanterar 30-50 fartyg årligen.
– Vi jobbar mot alla skärgårdsrederier i Stockholmsområdet, säger Magnus Bergman som beklagar att verkstaden måste lämna Blasieholmen:
– Det är en angelägen verksamhet för alla rederier som har trafik i Stockholm. Annars blir det att ”åka långt för att köpa mjölk” säger han.
I dagsläget finns inga alternativa platser för verkstaden:
– Nej vi har letat. För att kunna bibehålla verksamhet och affärsidé måste vi ha en lokal vid kajen i centrala Stockholm, konstaterar han och menar att ett Nobelcenter inte borde knuffa undan befintlig verksamhet på det här viset:
– Jag är förbluffad. Vid den här kajen har man förtöjt Waxholmsbåtar i alla år, man borde kunna samsas med ett Nobelcenter, om det över huvud taget behöver ligga här. Jag räknar inte med att vi får hjälp med ny etablering, men tycker samtidigt att det borde ligga i stadens intresse att hjälpa oss.
Annika Pontikis på Nobelstiftelsen menar att dialogen med hyresgästerna har varit bra:
– Det har varit en god dialog med Stockholms hamnar och Stockholms stad som äger lokalerna, men hur de har kommunicerat med sina hyresgästern vet jag inget om, säger hon.
Att den marina verksamheten försvinner från platsen håller hon inte med om:
– Det är givet att vi tar tillvara de marina inslagen. Det kommer att finnas fortsatt utrymme för förtöjning av båtar.
Något Göran Malmsten, trafikchef för Waxholmsbolaget, välkomnar:
– Har de den ambitionen blir jag glad.
Men är det värt något utan tillgång till verkstäder och förråd?
– Nej, inte lika mycket, men vi måste ha någonstans att lägga sommarbåtarna för vintern, säger han.
Även Waxholmsbolaget är nu husvilla, inte vad gäller kontoret i Tullhuset som flyttade till SL:s lokaler redan i hösten, utan beträffande kajytor och förrådet med skeppshandel jämte MGAB:s verkstad.
– Det finns ett gemensamt intresse av att finna en bra lösning, men utan tvekan är Nobelcenter prioriterat, säger Göran Malmsten en smula bittert och fortsätter:
– Vi har behov av någon som snabbt och effektivt reparerar våra fartyg. Den som kan leverera de tjänsterna har behov av ett sjönära, stadsnära läge. Optimalt hade varit en verkstad på Strömkajen, men det är orealistiskt.
Magnus Bergman på MGAB betonar dock att dialogen med Stockholms hamnar och Waxholmsbolaget är god:
– De försöker hjälpa oss så gott de kan men har av förklarliga skäl små möjligheter ur ett formellt och praktiskt perspektiv, säger han och efterlyser kontakt med exploateringskontoret i Stockholms stad för en diskussion om framtiden.