Tynningöbarnens ungdomskort, som gäller alla båtturer, har kommunen slutat finansiera och ger endast SL-kortet som gäller dagtid.
– Det är en speciell situation och en liten skara barn men de fråntas möjligheten till fritidsaktiviteter och att åka till kompisar i Vaxholm, säger föräldern Pernilla Kumlin Fliesberg.
Pernilla Kumlin Fliesberg är en av de som var med och påverkade att ungdomskortet drevs igenom 2013, när ö-kortet drogs in då Tynningöfärjan blev statlig.
– Absolut, kommunen ska stå för skolskjuts, men i alla tider har kommunen bekostat ö-kort eller ungdomskort. Vi upplyste om hela situationen och att det är så få turer kvällar och helger så ett fritidskort för båtarna var inte försvarbart. Därför gäller ungdomskortet alla avgångar, säger hon.
Nu är hon åter i diskussion med Vaxholms stad då SL-kortet inte gäller efter klockan 19 eller på helger. Från maj till september finns heller inget periodkort att köpa, annat än ungdomskortet som uppfyller alla behov.
När Region Stockholm införde pendelbåtlinjen mellan Rindö och Stockholm förra året beslutade utbildningsförvaltningen i Vaxholms stad att ge barnen endast SL-kortet. Det gäller på pendelbåtar och även Waxholmsbolagets båtar under lågsäsong. I förra veckan fick alla skolbarn på Tynningö därför ett 30-dagars båtkort á 640 kronor som gäller tills lågsäsong.
Enligt Pernilla Kumlin Fliesberg handlar det om max 20 barn som fått ungdomskort på 1 640 kronor per halvår – en årskostnad på 65 600.
– De säger att ungdomskortet inte ryms inom budget. Men det är inte en större kostnad än förra året. Det finns ingen kostnadseffektiv lösning. Det är 38 kronor enkel resa för barnen att ta sig till vår centralort. Hade de jobbat fram ett fritidskort hade vi väl fått köpa det om det ställs i relation till utbudet. Men det går inga turer efter klockan 21 så det går inte att jämföra med SL:s trafikutbud.
Kommunstyrelsens ordförande Malin Forsbrand (C) håller med om att Tynningöbarnen hamnar i kläm.
– Det är inte kommunen som krånglar till det. Det är regionen som har två biljettsystem. Ungdomsbiljetten måste anpassas till systemet.
Ni har gett ungdomarna ett 30-dagarskort nu för 640 kronor. Varför inte lägga dem på att subventionera ett ungdomskort som gäller ett halvår istället?
– Utbildningsförvaltningen kan inte bara köpa en ungdomsbiljett i syfte att barn ska kunna använda den på fritiden, de ansvarar för skolskjutsar. Då är det kommunstyrelsen som ska titta på en riktad insats för Tynningöbarnen. Det är klart vi vill känna att Tynningöbarnen kan åka lätt till Vaxön och vara delaktiga i fritidsaktiviteter. Vi måste också vara generella. Vi kan inte bara rikta oss mot de som går i skola i Vaxholm, då måste vi erbjuda alla det, närmare 50 barn. En stor kostnad som bara handlar om sommarsäsong och några turer på kvällar. Vi måste kunna försvara det mot andra föräldrar som får köpa sina fritidsbiljetter, säger hon och fortsätter:
– Vi för dialog med regionen om att hitta ett enhetligt biljettsystem. Jag har också lyft frågan om att införa någon form av fritidsbiljett för Waxholmsbolaget. Så att barn ska kunna åka både till och från Tynningö.