Elever från skärgårdsskolor längs hela Sveriges kust har tillsammans skrivit en geografibok. Ur barnens perspektiv får läsaren möta landets skärgårdar och dess många ö-skolor.
– Vi vill ha stolta skärgårdsbor som kan sin historia, säger Eva Widlund, SRF.
Geografiboken, som är ett samarbete mellan Skärgårdarnas Riksförbund och de deltagande skolorna består av ett kapitel per skola från Seskarö i norr, Gräsö i öster, Koster i Bohuslän i väster och Ven i söder. Även våra nordiska grannländer finns representerade med skolor från både Danmarks, Finlands och Ålands skärgård.
Arvid Åkesson och Dave Carlsson går båda i femte klass på Sankt Anna skärgårdsskola i Söderköpings kommun. Förra våren jobbade de tillsammans med fyra andra elever på skolan med att samla in information om Sankt Anna.
– Vi delade upp vem som skulle skriva om vad. Det var en som skrev fakta om Sankta Anna. Arvid och jag fotograferade och skrev om vad barnen gör på rasterna. En annan hade intervjuat sin farmor om öns historia och en skrev om de affärer som finns, berättar Dave Carlsson.
Alla deltagande skolor fick lägga upp arbetet som de ville. På Gräsö skola deltog hela skolan som delades upp i mindre grupper.
– I min grupp var vi fyra stycken och skrev om husområden och ritade kartan över Gräsö, berättar Emelie Larsson som går i fyran.
Eva Widlund är kommunikatör på Skärgårdarnas riksförbund och den som har drivit projektet, tillsammans med Birgitta Söderberg från Gräsö, Maud Sjöblom från Yxlan och Annika Hassel från Sankt Annas skärgårdsskola. De är med i det nätverk för skärgårdsskolor som startades 2011 på Möja. Idag är drygt 30 skolor med i nätverket.
– Vi jobbar med elevaktiviteter på olika sätt. Vi har gjort en sagobok till exempel och jobbar mycket med begreppet skärgårdskunskap och hur man kan få in det i alla ämnen. För vi vill ha stolta skärgårdsbor som kan både sin historia men även nutid och framtid, säger Eva Widlund.