
Skärgårdskonflikten avslutades i dag måndag då båda parterna tackade ja till medlarnas senaste bud. Men tvisten kring lönesystemet är fortfarande inte löst.
Klockan 15 på måndag, exakt en vecka sedan strejken i skärgårdstrafiken startade, skrev fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Almega Tjänsteföretagen under ett nytt avtal om skärgårdstrafiken. Stridsåtgärderna drogs tillbaka och trafiken återupptogs omedelbart. Avtalet ser dock i stort sett likadant ut som det som Almega tackade nej till den 3 november.
– Vi har svarat ja två gånger på samma bud. Konflikten känns därför väldigt onödig. Hade Almega svarat ja redan då hade inte alla drabbats på det här sättet, säger Mats Ekeklint, ombudsman på Seko.
Den stora stridsfrågan om dagens tarifflönesystemet kvarstår alltså. Almega vill fortfarande införa ett nytt lönesystem baserat på individuell lönesättning, något Seko motsätter sig. Frågan om hur kollektivavtalet och löneavtalet ska se ut framöver ska nu lösas i en partsgemensam arbetsgrupp. Enlgit Stefan Koskinen är därför den enda nya meningen i avtalet, som handlar om arbetsgruppen, betydelsefull:
– Det är en viktig förbättring att arbetsgruppen blir mer framåtsyftande. Den har fått en starkare skrivning, säger han.
Ingen av parterna är riktigt nöjda med det slutgiltiga avtalet, men är lättade över att konflikten är över.
– Ingen part tycker att det är bra med konflikt, men ibland måste man visa att man menar allvar för att bli tagen på allvar och kunna jobba vidare med frågorna, säger Stefan Koskinen.