Efter flera olyckor och en het debatt om vattenskotrar i somras fick Transportstyrelsen i juli i uppdrag att utreda hur ett körkortskrav för fordonen skulle kunna se ut. Nu har förslaget landat hos regeringen, men har redan fått kritik från båtorganisationer.
– Man misslyckas med att ta ett helhetsgrepp, skriver Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet i ett gemensamt uttalande.
Myndigheten föreslår att det ska krävas både praktisk och teoretisk utbildning för att få ett körkort för vattenskoter. Utbildningen beräknas ta en till två dagar och det ska vara Transportstyrelsen som godkänner vem som får hålla i utbildningarna.
– Kravet på utbildning av vattenskoterförare kan öka kunskapen bland vattenskoterförare och deras påverkan på sin omgivning. Vår förhoppning är att det leder det till ett ökat hänsynstagande och minskar risken för olyckor, säger Gunnar Ljungberg, avdelningsdirektör på Transportstyrelsen.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger i en intervju med Ekot Sveriges radio att detta är vad som behövs för att få ordning och reda på sjön.
– Vi kan inte uppleva en sommar till med tillbud och olyckor med vattenskotrar utan det krävs förarbevis och det krävs också att vi får en utbildning för de som ska framföra fordonen, menar han.
I utredningen föreslås också att att den som hyr ut en vattenskoter ska kontrollera att den som ska framföra fordonet är behörig. Detta föreslås även gälla den som lånar ut en vattenskoter.
Förslaget ska nu ut på remiss innan beslut kan fattas i regeringen.
– Vi har en tight tidsplan. Det här är förslag som jag är angelägen om ska kunna sättas i kraft så snart som möjligt, säger Tomas Eneroth till Ekot.
Men förslaget har redan fått kritik. I ett gemensamt uttalande från Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet, som tillsammans samlar runt 300 000 medlemmar, skriver man att Transportstyrelsen har misslyckats med att ta ett helhetsgrepp och att införa krav på förarbevis för alla snabbgående båtar. Något som Transportstyrelsen själva föreslog i ett remissvar 2016.
”Transportstyrelsens försök till definition av vattenskoter går lätt att runda och nästa år kanske det kommer andra farkoster, med stora motorer som väcker samma upprördhet på grund av buskörning på sjön. Då måste lagstiftarna göra om proceduren. Vårt förslag är enkelt, låt alla båtar och farkoster på sjön som kan köras över 35 knop omfattas av krav på förarbevis“, skriver båtorganisationerna.
Fakta/Transportstyrelsens förslag
• Utbildningen ska bestå av både teoretiska och praktiska moment. Utbildningstiden beräknas till 1-2 dagar.
• Efter avlutad och godkänd utbildning utfärdas ett förarbevis. Den som kör vattenskoter ska ha förarbeviset med sig tillsammans med giltig id-handling för att kunna visa upp vid en kontroll.
• Transportstyrelsen föreslår att den som inte kan visa upp sitt förarbevis vid kontroll ska kunna få böter. Samma påföljd ska gälla även för den som lånar eller ut hyr sin vattenskoter till någon som inte har ett förarbevis.
• Vid upprepade överträdelser av kraven ska ett förarbevis kunna återkallas.
• Transportstyrelsen föreslår att myndigheten ska få rätt att godkänna och kontrollera utbildningsanordnare.
Källa: Transportstyrelsen