Ett gammalt, till hälften sjunket skutvrak i Åkers kanal i Åkersberga, ställer till det för Österåkers kommun. Båtägaren vägrar ge sig tillkänna, och nu kräver grannarna till kanalen att vraket flyttas.
Längs natursköna Åkers kanal finns mängder med hett eftertraktade kommunala båtplatser som så här års ligger tomma. Men på ett ställe ligger en gammal mindre träskuta som är på god väg att sväljas av kanalvattnet, till hälften sjunken. Skutan upptar två båtplatser där den ligger midskepps längs en brygga.
- Jag har gett mig fan på att nu ska den bort! Det säger hamnchef Curt Nilsson i kommunen, som ärvde ärendet av sin företrädare. För vraket har nämligen legat på platsen under sju års tid. De sista fyra åren med en ny ägare, som inte betalar fakturorna för båtplatserna, inte svarar på breven som uppmanar honom om att flytta skutan, eller svarar i telefon.
- Vi har ett namn och en adress men han finns bara inte, säger Curt Nilsson uppgivet. Kommunen har dessutom tagit emot anmälningar från de närmaste grannarna som har vraket i blickpunkten för sin utsikt, om att vraket förfular kanalen och därför måste bort. Även miljö- och hälsoskyddskontoret i Österåker har begärt att det ska flyttas.
- Vi vill så klart få bort vraket, men vi har inte vetat hur reglerna ser ut, och ingen kan svara på vad som gäller, fortsätter Curt Nilsson och bekräftar de problem som uppstår när vrak lämnas vind för våg, vilket Skärgården har skrivit om. Det inte är bara skräpaspekten Curt Nilsson är bekymrad över. Många står i dag i kö för en båtplats vid kanalen, och skutan hindrar dessa från att få en plats.
- Vi har inte vågat ta bort båten helt enkelt, vi vet inte om det är olagligt. Men något måste hända snart, innan båtiläggningen, säger Curt Nilsson. Enligt Fredrik Josefsson, förundersökningsledare vid Sjöpolisen, rör sig skutan i Åkers kanal inte om vare sig sjöfynd eller hittegods. När ägaren är känd som i det här fallet ska kommunen vända sig till Kronofogden med krav på hyra och handräckning, då är ärendet civilrättsligt.
- Men får man inte tag i ägaren kan båten betraktas som övergiven, och då står det en fritt att göra vad man vill med det, säger Fredrik Josefsson men betonar att markägaren förmodligen inte är intresserad av det, eftersom upptagning och destruering kostar pengar. Något som Curt Nilsson i det här fallet tror hamnar runt 10 000 kronor i nota för kommunen. Risken är också att ägaren kommer i efterhand och kräver ersättning för båten: - Kan man ta foton samt värdera den innan destrueringen så är det bra, då har man bevis för att den är övergiven och att den saknar värde, tipsar Fredrik Josefsson.