
Att betala parkeringen med sms kan bli dyrt om du slirar på telefonknapparna. Det fick Dan Burman erfara förra lördagen i Stavsnäs vinterhamn.
Dan Burman är fritidsboende på Nämdö och skulle ut med Waxholmsbåten över dagen för ett styrelsemöte. I Vinterhamnen, där han stod parkerad, var den ena automaten ur funktion och den andra ville inte ta hans kort.
– Några andra satte upp en lapp på rutan och skrev att de inte har kunnat betala men jag skickade in ett sms med registreringsnummer och mitt personnummer, fick en bekräftelse på att det var betalt och åkte iväg med båten, säger Dan Burman
Men när han kom tillbaka på eftermiddagen satt där en böteslapp på 500 kronor.
– Jag har ju gjort rätt för mig och betalat pengarna men när jag ringde parkeringsbolaget Europark sa det att om man har slagit in fel registreringsnummer så får man böter, säger han.
Han hade slagit in två bokstäver fel i sms: et utan att upptäcka det innan han åkte iväg. Bilen som han hade betalat för, istället för sin egen, var en bil av ett annat märke och tillhörde en leasingfirma någonstans i Stockholm. Dan Burman har skickat in en överklagan och yrkat på att få pengarna tillbaka. Tidningen har inte kunnat få en kommentar från Europark. Men hur det kunde gå såhär snett beror förmodligen på att parkeringsvakterna checkar av alla bilars exakta registreringsnummer i deras system och får de inte träff så tar de för givet att bilen inte är betald för, tror chefen för Värmdös hamnar, Jörgen Selfvén.
– Jag kan nog inte klandra p-vakterna. De ser ju inte att det är ett närbesläktat registreringsnummer som har betalat i deras system tror jag, det är där misstaget ligger. Alla sådana här grejer är ofta olyckliga omständigheter, be honom ringa mig så hjälper vi med att rätta till misstaget om det är uppenbart galet, säger han.