
I förra veckan startade arbetet med att bygga om nordens största sluss i Södertälje kanal. Mälarprojektet kommer att kosta närmare 1,5 miljard och ta tre år, enligt planerna.
Den gamla slussen i Södertälje från 1924 behöver bytas ut och farleden ska både breddas och göras djupare.– Syftet är att förbättra sjösäkerhet och tillgänglighet i farlederna genom Södertälje kanal och Mälaren upp mot Köpings och Västerås hamnar, säger Peter Jonsson, projektledare för Mälarprojektet, Sjöfartsverket.
Bygget är omfattande och innebär bland annat att en ny sluss med två slussportar kommer att byggas.
Projektets budget ligger på 1 miljard 450 miljoner kronor i 2009 års penningvärde. Staten står för den största delen av finansieringen med en dryg miljard, resten bekostas av Sjöfartsverket, Västerås stad, Köpings kommun, Länsstyrelsen i Västmanland och Mälarenergi.
Slussen i Södertälje, som är Nordens största enskilda sluss, kommer att fungera som vanligt under byggnadstiden och bil- och båttrafik ska inte påverkas förutom under några dagar då den nya slussbron ska installeras och den gamla tas bort, enligt Sjöfartsverket.
Sjöfartsverket har skrivit kontrakt med företaget Züblin Scandinavia AB som entreprenör för att bygga om Södertälje kanal och sluss. Ett kontrakt som är värt 1 183 miljoner kronor.
Mälarprojektet har planerats under flera år. Från 2014 finns det en större satsning på förbättrad sjöfart med i den nationella planen som en del i regeringens satsning på förbättrade farleder.