Sex områden eller tre, för de mindre redarna tycks det inte spela någon roll. I den pågående upphandlingen av sjötrafiken var tanken att de små företagen skulle kunna konkurrera, men så tycks inte ha blivit fallet.
Tiden för att lämna in anbud på skärgårdens kollektivtrafik gick ut i måndags förra veckan. Nu ska buden utvärderas och planen är att beslut om tilldelningar kan börja i november. En av budgivarna är Stockholm sjötrafik.
– Vi var ute i god tid, vi lämnade in budet 21:04 på måndag kväll, säger vd Magnus Sillén.
Han vill inte gå ut med vilka områden man lämnat anbud på och inte heller vill man på Waxholmsbolaget säga något om hur många bud som inkommit eller om bud kommit in på alla trafikområden.
Upphandlingen var uppdelad i sex delar, i olika delar av skärgården. Tanken var att flera mindre delar skulle underlätta för små redare att kunna samarbeta med varandra och lägga bud på områden. Magnus Sillén är dock tveksam till om förändringen fått den effekt man avsett.
– Vi har naturligtvis pratat med redarna och de har uttryckt sig ungefär som att de inte har en chans att vara med. Man hade en förhoppning om att mindre områden skulle intressera små redare, men så har det inte blivit såvitt vi har förstått.
Magnus Sillén får medhåll av Robert Levin på Stavsnäs båttaxi.
– Vi har inte kunna lägga anbud, det är i stort sett helt omöjligt för ett litet bolag. Det är en väldig skillnad på att både gå in och bemanna Waxholmsbolagets båtar och bedriva trafik med egna båtar, det krävs helt andra kunskaper och resurser än det vi råder över. Man har sagt att man ska värna om de små redarna, men de små har garanterat inte lagt några anbud, säger Robert Levin.
I underlaget för upphandlingen står även att en anbudsgivare inte får tilldelas fler än tre områden eller mer än 78 procent av trafiken. Med anbudsgivare menas varje juridisk person, fysisk person eller grupp av företag. Det innebär att ett enda företag kan ta över hela trafiken genom att skapa dotter- eller systerbolag.
Jan Larsén, vd på Strömma kanalbolag är förvånad över att den möjligheten finns.
– Vi är förvånade att de inte har reagerat på det i landstinget.
Stockholms sjötrafik har inte lagt anbud via flera bolag.
– Vårt anbud är inte kopplat till något annat bolag, men det är klart att det blir lättare för ett koncernbolag att sprida administrativa kostnader. De är lika stora om man har sex områden som om man har två, säger Magnus Sillén på Stockholms sjötrafik.
Ett företag som däremot har utnyttjat möjligheten att lägga anbud på fler än tre områden genom olika bolag är Blidösundsbolaget. De har lagt anbud på norra området och innerskärgården, men ytterligare två bud genom företaget Skärgårdsrederiet Sweden AB, vilket man äger tillsammans med Utö rederi och turistföretaget Stockholm touristry,
– Vi är minoritetsägare vad gäller de två anbuden i mellanskärgården. Vi anpassar oss efter spelreglerna som trafikförvaltningen ställer upp, säger Göran Ahlqvist, vd på Blidösundsbolaget.
En oro inför upphandlingen var hur avtalen för underleverantörerna ska se ut. För Blidösundsbolaget ser man inte det som ett problem.
– Vi kommer att ge våra underleverantörer i norr samma avtal som vi får med trafikförvaltningen, om vi blir tilldelade.