I Finland har en privatperson utvecklat en hemsida som täcker fartygstrafiken från Sverige till Åbo. Via hemsidan kan användaren enkelt se kontaktuppgifter, tidtabeller och position på fartygen i realtid.
Ålands och Åbo skärgårdar tillsammans med kusten vid Åbo består av omkring 40 000 öar. Området trafikeras av 50 färjor som anlöper 200 bryggor så det är en grannlaga uppgift för en ovan resenär att hålla reda på alla linjer, fartyg och tidtabeller. Helt utan bidrag har därför en privatperson valt att utveckla en hemsida som på ett enkelt och tydligt sätt visar alla olika sträckor. Genom att klicka på den rutt man vill åka kan användarna direkt se vilka fartyg som kör sträckan, vilken position de har i det ögonblicket, vilken tidtabell som gäller, vilken kapacitet fartygen har samt kontaktuppgifter till fartygen. Benny Pettersson i Stockholm, den som utvecklade det positionssystem för fartyg som hemsidan utnyttjar och som själv har fritidshus på Åland, är imponerad över hur väl hemsidan fungerar.
– Det fina med det är att man kan kolla precis när båten kommer till bryggan. På vintern slipper man stå och vänta utan att veta var båten är. Man kan också enkelt ringa och fråga om det finns plats på färjan.
Hemsidor som visar fartygspositioner via AIS finns redan tillgängligt i Sverige, men de är inte anpassade efter trafiken i Stockholms skärgård. Sidorna saknar exempelvis oftast kontakt- och kapacitetsuppgifter och tidtabeller. Lars Nyberg, ordförande i Skärgårdens trafikantförening, tycker att den finska hemsidan kan fungera som en konkret förebild på hur man kan göra här.
– Sidan är klart intressant och fyller ett behov i Stockholms skärgård. Den är lättbegriplig och att man kan nå rederierna är en viktig sak. Den borde kunna riggas även på svenska sidan och då innehålla fler rederier som exempelvis Trafikverkets färjor. Vi har länge efterlyst en sådan här översikt av trafiken i skärgården.
Hemsidan togs fram 2018 av Kyösti Ranto från Tammerfors. Han är mjukvaruingenjör, men hade ingen tidigare erfarenhet av webbapplikationer när han påbörjade projektet. Sidan tog några månader att ta fram och har endast kostat honom några få euro för domännamn och serverutrymme.
– Tjänsten skulle kunna fungera även i Stockholms skärgård, men det skulle krävas en hel del jobb eftersom jag aldrig planerade att andra områden skulle ingå. Att underhålla rutter, bryggor, tabeller och annan information kräver en del kunskap i programmering, men i teorin är det möjligt, säger Kyösti Ranto.