När Sjöfartsverket bröt en ränna på Möja Västerfjärd skapades betydande problem för svävartrafiken. Möjaskärgårdens Företagarförening ansökte om förbud mot isbrytning vilket Sjöfartsverket beviljade – på mindre än ett dygn.
Svävartrafik bedrivs mellan Möja och fastlandet när fast is ligger på Möja Västerfjärd. Isen lägger sig oftast tidigt på säsongen och ligger länge på våren här. Både privat och kommunal upphandlad trafik såsom skolskjuts, hemtjänst och sjukresor samt post och trafik åt Waxholmsbolaget körs här, vilket företagarföreningen påpekade i sitt brev till Österåkers och Värmdö kommuner, länsstyrelsen samt Sjöfartsverket.
Föreningen hänvisar också till artikeln om underrättelser för sjöfarande där det står hur information ska delges om man avser bryta en ränna. ”Men det räcker inte med att delge information. I fallet Möja Västerfjärd vill vi ha ett förbud mot att bryta ränna då det ligger fast is”, skriver de i brevet den 13 februari.
Den 14 februari beslutade Sjöfartsverket att införa förbudet och det trädde i kraft 15 februari. Sjöfartsverket skriver som skäl för beslutet att utdrag från RAIS (historisk AIS-data) visar att farleden inte använts för handelssjöfarten och att sjötrafikens behov av att nyttja farleden under islagd period är marginell.
– Ibland finns det snabba myndigheter, kommenterar Sune Fogelström, Möjaskärgårdens Företagarförening, i en lokal Facebookgrupp.