Samtidigt som ideella krafter kämpar med att rensa havsbotten på miljöfarligt bråte fortsätter dumpningen av orenad snö rakt ut i vattnet. Dispensen för Stockholms stad att dumpa snö i Mälaren och Saltsjön har förnyats flera gånger utan att några alternativa lösningar hittats.
– Jag delar bilden att snödumpning är problematiskt, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Det är en gnistrande vacker vinterdag, en av de första på det nya året. Vid Norr Mälarstrand håller Fredrik Johansson och ett antal andra dykare från den ideella föreningen Hands to Ocean, före detta Rena Mälaren, på att göra sig redo med torrdräkter och lufttuber. En kranbil har planterat sig på gångstråket och är i färd med att hacka hål på det istäcke som lagt sig över Riddarfjärden.
Nyfikna förbipasserande stannar till och undrar vad som pågår.
– Vi passar på nu när båtarna som brukar ligga här är borta. Vi vet att det finns en hel del traktordäck och järnbalkar här. Härifrån och bort till Stadshuset har vi hittills plockat upp 2,3 ton båtbatterier, berättar Fredrik Johansson för åskådarna.
Bara ett stenkast från dykplatsen ligger en av Stockholms stads fyra tippstationer för snö. Snö som forslas bort från gator och torg klassas som miljöfarligt avfall enligt Naturvårdsverket och är egentligen förbjudet att dumpa rakt ut i vattnet, men Stockholm stad har dispens för att tippa upp till 800 000 kubikmeter snö årligen fram till och med 2026. Dispensen förnyades 2021, och hade då varit giltig i femton år.
Enligt Länsstyrelsen i Stockholm finns det i dagsläget ett tiotal aktiva dispenser för snötippning i länet. I somras sökte bland annat Stockholms hamnar om förnyad dispens för snötippning av 100 000 kubik årligen i Värtan, Stadsgårdshamnen och Frihamnen för ytterligare en femårsperiod. I ansökningarna menar man att de alternativ som undersökts i dagsläget innebär en större miljöpåverkan genom transporter, än om det bara tippas i vattnet.
– De flesta dispenserna är utfärdade för diverse hamnar inom länet, främst för dumpning av snö i vattenrecipienter i närliggande områden. Dispenserna varierar från sökande till sökande, allt beror på om de har haft en dispens innan eller ej. Vi försöker pusha på att de ska söka andra alternativ till att göra sig av med snön, skriver Medina Grgic från miljöskyddsenheten på länsstyrelsen i ett mejl.
Hur stora mängder snö rör det sig om?
– Vi har ingen konkret lista med hur stora mängder dumpas. Allt beror på vintersäsongen och hur mycket snö som faller, men sökanden har en maxvolym de får dumpa i dispensen.
Ställs det några krav på att man ska ha undersökt alternativa lösningar innan man får en förnyad dispens godkänd?
– Kommunen ska se till att sökande letar nytt alternativ, detta då vi ställer det som krav i ett av villkoren i dispensen. Sedan kan det vara så att de försökt men att de har visat sig inte vara kostnadseffektivt eller bidragit med andra miljökonsekvenser.
Det är kommunerna som är tillsynsmyndighet och som ansvarar för att undersöka om villkoren i sina egna dispenser uppfylls.
“Regelbunden provtagning har visat att snön innehåller låga nivåer av metaller och andra ämnen. Gränsvärden för föroreningar underskrids normalt med god marginal i de prover och analyser som oberoende konsultföretag utfört”, skriver Stockholms stads trafikkontor på sin webb, och fortsätter: “Det ser dock inte vackert ut eftersom snön som tippas i vattnet ofta är missfärgad”.
– Det gör mig skitförbannad att Stockholms stad fortsätter välja att dumpa 900 000 kubikmeter snömassor i vårt dricksvatten. Det innehåller 250 ton mikroplaster och snömassorna med dagvattnet bidrar med hela 300 ton salter, sa Fredrik Johansson då till tidningen Mitti.
Han har träffat trafikkontoret för att diskutera lösningar på problemet.
– De säger själva att de absolut inte är nöjda med den lösning som är. Vi har framfört en del konkreta förslag på vad de skulle kunna göra istället, och de har lovat att se över de förslagen.
Dels har de föreslagit alternativa platser runt om i staden där man skulle kunna lägga snön och filtrera den först. Enligt staden så vill man av miljömässiga skäl undvika långa transporter som genererar buller och fördröjer snöröjningen.
– Men vi tror att det finns platser där det inte skulle störa, som inte är för långt bort. Det är inte heller någon bra lösning, men allt är bättre än att dumpa direkt i dricksvattnet utan någon typ av rening.
En annan lösning på förslag har redan tillämpats i Norge sedan över tio år tillbaka. Där har man tagit hjälp av svenska NCC, och tippar snö från kajen direkt ner på en pråm, där snön först passerar ett nät och grovrenas, därefter smälts med hjälp av uppumpat havsvatten och sen filtreras och renas på oljor och finfördelade partiklar innan det renade vattnet släpps ut.
– Vi har lyckats utveckla en lösning som eliminerar behovet av snödeponier i Oslo. Dessutom ger lösningen positiva miljöeffekter genom färre transporter, sa Terje Myrhaug, teknisk chef på NCC Construction, när lösningen implementerades 2012.
Det är inte bara vägsalt och mikroplast som oroar Fredrik Johansson. Han har under åren sett allt fler elsparkcyklar dumpas i havet och menar att man även måste styra upp el-scooterföretagen.
– Vi har hittills plockat upp 39 ton elsparkcyklar under våra dyk. De består till stor del av litiumjonbatterier, och det är bara en tidsfråga innan det läcker ut.
Hands to oceans förslag är att utländska elscooterföretag får betala en sorts pant för det antal scootrar man för in i landet, som man sedan får tillbaka om man kan påvisa att samma antal lämnar landet.
– Nu är det flera företag som lämnat Sverige och sagt att de inte kommer göra något, för att de inte längre kan operera här.
Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, skriver i ett mejl:
– Jag delar bilden att snödumpning är problematiskt och har därför i år gett i uppdrag till trafikkontoret att ta fram alternativa ytor och metoder för att hantera den snö som plogats bort från stadens gator och torg. Det är en utmaning att hitta ytor som lämpar sig då just yta är en bristvara i en storstad som Stockholm. Vi kommer därför att behöva undersöka flera olika lösningar och tittar gärna på förslagen.
Skärgården har sökt Stockholms stads trafikkontor.
Fakta/Snödumpning
• Stockholms stad har dispens via länsstyrelsen att vid behov dumpa upp till 800 000 kubikmeter snö i Mälaren och Saltsjön per år.
• Innerstadens snö körs till Riddarfjärden, Stadsgården, Blasieholmen och Värtan.
• Dumpningen är förenad med ett antal olika villkor som att till exempel snömassorna ska komma från stadens egen vinterväghållning och att synligt skräp ska avlägsnas före röjning och dumpning.
• Vidare gäller att kontroll av miljöpåverkan ska ske enligt kontrollprogram. Dumpning får dessutom bara ske för att klara säkerhet och framkomlighet för samhällsnyttiga funktioner.
• Den snö som inte kan ligga kvar lokalt eller i strängar transporteras till landupplag i ytterstaden. I dagsläget finns inga specifika krav på eller kontroll av smältvatten från dessa upplag.
Källa: Stockholm stad