De långdragna förseningarna i sophämtningen i Värmdö och Österåkers kommun fortsätter, trots att man i slutet av juli räknade med att problemet skulle vara löst inom kort. I takt med att de ordinarie sophämtarna återvänder till jobbet från semestern och de fritidsboende reser hem tror och hoppas man dock att situationen snart kommer att vara under kontroll.
Under hela sommaren har de boende på Ljusterö och Värmdö drabbats av kraftiga förseningar i sophämtningen. Värmdö kommun har tagit emot hela 1 300 felanmälningar från missnöjda kunder fram till i början av augusti. När tidningen var i kontakt med Kerstin Wärn på Roslagsvatten i slutet av juli angående situationen på Ljusterö lyfte hon fram entreprenören Urbasers svårigheter med att rekrytera chaufförer som det främsta skälet till den kaotiska situationen. Under sommaren har tömningsintervallerna i kommunen också varit tätare vilket har förvärrat läget.
– Vi är så klart inte nöjda med hur det har fungerat i sommar och beklagar verkligen detta. Vi för en dialog med Urbaser för så här vill vi naturligtvis inte ha det, säger Dennis Olsson, avfallshandläggare på Roslagsvatten.
– Vi har en ny taxa med nya abonnemang och det har varit lite inkörningsproblem där. Men det största problemet är att Urbasers sommarvikarier dels inte hittar lika bra, dels har sjukskrivit sig efter upplärningsperioden när de skulle börja köra. Det är också en stor brist generellt på chaufförer i hela lastbilsbranschen, säger Dennis Olsson.
Även på öarna hade man en kaotisk situation för ett par år sedan men idag fungerar sophämtningen som den ska. Detta beror, enligt Dennis Olsson, på att dessa entreprenörer nu har kört med de nya taxorna i flera år, att organisationen flyter på bättre, och att många av dem som arbetar med avfallshantering även är boende på öarna. Att just Österåkers kommun drabbats extra hårt av förseningarna tror han har att göra med de demografiska förutsättningarna.
– I och med att vi är en sommarkommun blir det så pass mycket mer folk som befinner sig här under den perioden. Vissa ska ha tömt varje vecka, en del tre gånger i veckan. Det blir extra mil och extra tid vilket gör att det blir extra svårt, säger Dennis Olsson.
Dennis Olsson är övertygad om att situationen kommer att ljusna nu när de ordinarie chaufförerna återvänder till jobbet efter semestern och de sommarboende lämnar sina fritidshus. För att undvika att hamna i samma kris igen nästa sommar kommer man nu att föra vidare diskussioner med entreprenören.
– Det är ju en fråga om hur många vikarier vi behöver för att det ska fungera, eller så måste vi se över våra tjänster. På grund av chaufförsbristen kanske man inte kan erbjuda tömning varje vecka, säger han.
Notan för de stora förseningarna och uteblivna tömningarna kommer att tillfalla Urbaser med hänvisning till den kvalitetsklausul som finns i avtalet mellan kommunen och bolaget.
– De kommer att få ta kostnaden. Sedan får man utreda om det varit en brist som de har kunnat förutspå och så får de ta andra viten också men allt det där tar vi sedan, säger Dennis Olsson.
Fotnot: Skärgården har vid flera tillfällen försökt nå ansvariga på Urbaser utan framgång.