Använd sprängsten från arbetet med nya farleden till Södertälje, till att bygga ut hamnarna på Landsort. Den uppmaningen kommer från intresseföreningen LSMC på ön, som nu är beredd att ta hamnfrågan i egna händer.
I mer än tio år har intresseföreningen Landsorts sjö- och miljöcentrum drivit frågan om att åstadkomma hamnförbättringar på ön. Landsort är hårt väderutsatt och för att säkra person- och godstransporter året runt krävs investeringar i alla tre hamnarna, den norra, västra och östra, för att Waxholmsbåtarna ska kunna gå in till hamn vid dåligt väder.
Men intresset hos markägaren Statens fastighetsverk, landstinget och Nynäshamn har hittills varit svagt. Inte heller har diskussionerna inom utvecklingsprojektet Agenda Landsort lett framåt. I våras beslöt föreningen därför att i egen regi ta fram de handlingar som krävs för att påbörja byggnadsarbetet.
– Vi uppskattar att det kommer att kosta cirka 600 000 kronor för projekteringen och för att få de tillstånd som krävs, som miljödomen, säger Björn Öberg i LSMC.
Pengar söker föreningen nu hos EU och hos landstinget.
Nyligen fastslog SMHI, som på LSMC:s uppdrag gjort en utredning av hamnarna, att en muddring i Landsorts västra hamn är omöjlig utan att allvarligt skada hamnens nuvarande kvaliteter när det gäller att ge skydd för sydlig vind och sjö. Först krävs att en vågbrytare byggs ut till grundet Hamnbådan.
– När man har gjort en vågbrytare kan man muddra, vilket krävs eftersom hamnen är för grund enligt Waxholmsbolagets normer. Muddrar man kommer man även att slippa backa ut ur hamnen vilket ökar säkerheten, säger Björn Öberg.
Men för att bygga en vågbrytare krävs stora mängder sprängsten. Något som LSMC uppskattar kommer att frigöras i samband med att Sjöfartsverket bygger om farleden Landsort-Södertälje för att göra den säkrare för större fartyg. Föreningen föreslår nu kommunen att kraftsamla både Fastighetsverket, Sjöfartsverket och kommunen självt kring hamnprojektet för att komma framåt i frågan.
– Man skulle kunna tjäna miljoner på att använda sprängsten därifrån. Eller ska vi sitta på första parkett och se när även detta tåg går, när sprängstenen från muddringen i farleden tippas i havet vid Landsort, till ingen nytta, frågar sig Björn Öberg.
Daniel Adborn (FP), kommunalråd i Nynäshamn, säger:
– Idén att utnyttja sprängmassor från ett eventuellt farledsarbete till att bygga vågbrytare är givetvis intressant. Vi ska ta upp denna fråga med statens fastighetsverk när vi har våra dialoger kring Landsorts utveckling.