Till och med augusti i år reste drygt 250 000 resenärer med Sjövägen. Något som tyder på att antalet resenärer med råge kommer att överstiga förra årets resultat på totalt 288 000 passagerare. Detta tack vare fler turer och en nybyggd elbåt som har satts in på en delsträcka.
Sedan den 22 september trafikerar den eldrivna båten m/s Sjövägen sträckan Nybroplan-Allmänna gränd-Saltsjöqvarn på morgnar, mitt på dagen samt eftermiddag/kväll. Pendelbåten är nybyggd i Köpenhamn och ska förstärka Sjövägens kapacitet på delsträcken mellan Saltsjöqvarn och Nybroplan. Lösningen ska tillsammans med övriga Sjövägenbåtar avlasta trafikanttrycket, bland annat vid den kommande Slussenombyggnaden.
Pendelbåten har plats för 150 passagerare, 25 cyklar, 5 rullstolar och 5 barnvagnar. Den drivs av två elmotorer på vardera 125 kilowatt. Det stora batteripaketet har en kapacitet på 500 kilowattimmar, vilket innebär cirka fem timmars drift.
– Båten använder ubåtsbatterier som laddas vid en laddstation om natten, med kompensationsladdning efter rusningstrafik. Så det blir ingen snabbladdning vid tillägg som andra sysslar med, det gäller att utnyttja båten så mycket det går i rusningstid, säger Anders Rörby, projektledare på Sjövägen.
Det är på uppdrag av SL som Rederi AB Ballerina opererar hela sträckan Frihamnen-Lidingö-Nacka strand-Kvarnholmen-Finnboda-Salt-sjöqvarn-Allmänna gränd-Nybroplan. Det var även trafikförvaltningen på landstinget som initierade bygget av en elbåt på linjen. Ett spännande projekt tycker Rederi Ballerinas vd Gustav Myrsten:
– Fartyget är byggt på samma form som ett systerfartyg som redan går i Köpenhamn. Batterierna kommer från en känd fransk tillverkare, vi använder litiumjonbatterier vilka har små energiförluster när de laddas och laddar ur, vilket är en stor fördel, säger Gustav Myrsten.
Tekniken är annars konventionella propellrar med bra verkningsgrad, kopplade till en vanlig elmotor.
– Vi har valt att ha laddarna ombord, på det sättet är vi oberoende av var vi laddar båten, fortsätter han.
Den stora ökningen av antalet passagerare tror han beror på:
– Att SL-kortet gäller ombord, plus att folk börjar känna till linjen. Likaså att vi har ökat turtätheten tack vare fler båtar.
Att driva båtlinje i Stockholm, jämfört med i skärgården där han även driver Utö rederi, kommenterar Gustav Myrsten:
– Det är jättetrevligt, det är mycket folk och handlar om mycket kortare sträckor. Sen är det samma problematik som i skärgården, att väderskydd saknas och att bryggornas höjder är fel, det ska vara flytande bryggor. Så det finns ännu massor för staden att göra.
FAKTA
Den nya pendelbåten ägs av Rederi AB Ballerina som också kommer att vara operatör. Rederiet har varit verksamt på linjen Sjövägen sedan 1998. Först för AP Fastigheter/Vasakronan, därefter i projektet Sjövägen och numera med tre fartyg för SL, linje 80.