Postpaket på fel ö, på fel brygga eller paket som inte leveras alls. Ja det kanske det kan bli slut med snart, efter att länsstyrelsen undersöker post- och paketutdelningen. Länsstyrelsen efterlyser nu drabbade som vill bli intervjuade.
Under flera år har skärgårdsborna drabbats av problem med postgången till öarna. Det har handlat om paketavier som har kommit till fel brygga, till fel ö eller helt enkelt blivit kvar på postutdelningscentret. Liksom om post innehållande remisser, apoteksrecept och kallelser som har nått de boende alldeles för sent på grund av att breven har åkt på en egen rundresa i skärgården innan de har kommit rätt.
Men nu kan det bli slut med det. Det hoppas i alla fall länsstyrelsen som under en längre period har fått indikationer på att post- och paketutdelningen i Stockholms skärgård inte fungerar och som nu vill reda ut saken en gång för alla. Frågan har även tagits upp på landstingets skärgårdsråd, liksom på exekutivkommittén för skärgårdsfrågor som leds av landshövdingen.
- Vi hör att det fungerar dåligt på många håll och vi vill ha bättre kunskap, för att kunna föra en dialog med posten, säger Tomas Norberg, länsstyrelsen.
Även Post- och telestyrelsen, PTS, har inlett en förstudie på nationell nivå om post- och paketutdelningen i landet. Tanken är att med den fördjupade studien i skärgården kunna jämföra med andra delar i landet.
- Vi vill passa på tillfället att göra en fördjupad förstudie och titta på vilka specifika problem som finns i skärgården. Vi har dålig kunskap om hur det fungerar i dag, säger Tomas Norberg.
Länsstyrelsen kommer att genomföra 20 djupintervjuer och 50 kortintervjuer med både skärgårdsbor, skärgårdsföretagare och intresseföreningar och ställa frågor om hur utdelningen fungerar och om hur insatt man är i planerade förändringar.
- Vi vill skapa ett faktaunderlag kring hur boende i skärgården upplever postutdelningen.
Länsstyrelsen ser gärna att folk som vill bli intervjuade hör av sig.