De många strömavbrotten som drabbat Ingmarsö med omnejd den senaste tiden har fått öborna att tröttna. Nu förklarar Eon vad som orsakat problemen och hur man arbetar för att stärka näten framåt.
Christer Deckmark bor på Ingmarsö och är en av de som fått nog av ständiga strömavbrott.
– Går man tillbaka de senaste åren har det varit enormt många små avbrott här ute på öarna. Vi har full förståelse för att det blir elavbrott i samband med en storm. Men efter Alfrida har det återigen börjat komma en massa udda avbrott, en kvart eller halvtimme här och var, säger han och fortsätter:
– Här på Ingmarsö har vi till exempel plastfabriken som drabbas hårt om de står mitt uppe i en gjutning när strömmen går. Fortsätter det såhär så kvaddar man utvecklingen i skärgården. Det finns ingen som vill flytta ut eller starta en verksamhet här ute om det är problem med strömförsörjningens tillförlitlighet.
Han tog därför i förra veckan initiativ till ett möte med Eon för att få en förklaring till problemen. Där menar man att avbrotten på sistone beror på följdverkningar efter stormen.
– Bland annat hade vi en del onormalt kopplade elnät, så kunderna fick ström via reservvägar istället för via den ordinarie vägen. Det innebar att vi fick problem med för höga laster, vilket gjorde att många kunder fick kortare avbrott på ungefär en kvart på morgnar och kvällar, berättar Mikael Bohjort, gruppchef för elnät i Stockholmsområdet på Eon.
Just detta ska vara åtgärdat, och man har enligt Eon nu återgått till normala driftförhållanden. Dock kan boende på öarna förvänta sig ytterligare, planerade avbrott i närtid. För att begränsa de negativa effekterna av ett avbrott håller nämligen Eon nu på att installera ett nytt system, kallat Smarta elnät, på Ingmarsö, Äpplarö och Svartsö.
– Det är som ett “självläkande” elnät. Det gör inte att vi får färre fel, men det ser med automatik till att så få människor som möjligt blir drabbade av felet. Felfria sektioner ska då förbli spänningssatta och bara den sektion som har ett fel kopplas ifrån, förklarar Mikael Bohjort.
Några moment återstår för installationen, vilket kommer att innebära planerade avbrott framöver.
På längre sikt jobbar Eon för att se över hela systemet för skärgården.
– Vi har en dialog med Vattenfall, som vi köper strömmen av. Vi har tillsammans med dem påbörjat ett arbete med att dela upp skärgården i två skilda system istället för ett som det är idag. På så vis ska det bli mindre sårbart. Vi kommer aldrig komma ifrån att vi har strömavbrott, men våra åtgärder ska göra att färre kommer drabbas och under kortare tid, säger Lena Berglund, regionchef på Eon.
När i tiden det kan bli möjligt är dock svårt att säga.
– Dels är det ett beroendeförhållande till Vattenfall, dels avhängigt för hur det går med tillståndsprocesserna som behövs.
Hur informerar ni era kunder om vad som sker?
– Vi går ut med informationsbrev till alla som berörs av de planerade avbrotten. Om man dessutom har lagt in ett mobilnummer på sin kundprofil så skickar vi ut påminnelse-SMS inför avbrotten. Vi jobbar mycket med att utveckla våra digitala kommunikationskanaler, där du som kund ska kunna gå in och titta på ditt område och få prognoser, med mera. Men alla är ju inte digitala, därför behöver vi nå ut på flera sätt, säger Lena Berglund.
Ett möte är inplanerat på Ingmarsö den 12 april, då Eon kommer att informera öborna om planerna framöver.