Efter att Skärgårdsstiftelsen lagt ner sin gamla fältorganisation har stiftelsen, Arholma byalag och Norrtälje kommun inlett samtal om vem som ska sköta bryggor, sopor och latriner på ön i framtiden.
När Skärgårdsstiftelsen avvecklade sin organisation med tillsynsmän och naturvårdare förra året ledde det till protester bland många bofasta och sommarboende i skärgården.
Men det innebar också att det uppstod en rad konkreta frågor som måste lösas, till exempel vem som ska sköta sophämtning, latriner, bryggor och andra anläggningar som fältarbetarna tidigare ansvarat för.
På Arholma pågår nu samtal mellan stiftelsen, kommunen och byalaget om vem ska ansvara för driften av två gästbryggor– en vid Österhamn och en vid Ahlmansviken – samt en tältplats som ligger vid Ahlmansviken.
Diskussionen handlar även om ansvar för sophämtning och latrintömning för det rörliga friluftslivet på Arholma.
– Skärgårdsstiftelsen har tagit ett stort ansvar för sophämtning och dass på Arholma, nu har de inte längre någon på plats och då behöver man titta på andra lösningar, säger Thorvald Hvistendahl, ordförande för byalaget på Arholma.
Skärgårdsstiftelsens förvaltningschef Håkan Wakander räknar med att ny teknik kommer att ersätta en stor del av den manuella hanteringen av latriner och sopsäckar.
Nya förbud mot latrindeponering gjorde att stiftelsen redan innan omorganisationen planerade att bygga offentliga toaletter med slutna tankar som slamtöms på sin mark.
För sophanteringen finns lösningar med containers ovan eller under jord.
Stiftelsen ansvarar sedan för slamsugning och sophämtning, som ska utföras av en entreprenör som upphandlas av kommunen. Vem eller vilka det ska vara är en del av diskussionerna på Arholma.
Oavsett vem det blir är det flera frågor som parterna måste komma överens om, däribland vem som ska utföra jobbet, vem som ska ta vilka kostnader och vem som ska få intäkterna.
En farhåga efter Skärgårdsstiftelsens omorganisation var att den skulle kunna leda till sämre renhållning och latrintömning.
Thorvald Hvistendahl tror tvärtom att det med relativt enkla åtgärder går att förbättra servicen.
– Omorganisationen kan leda till en förbättring; med högre tillgänglighet, fräschare anläggningar, bättre arbetsmiljö, miljövänligare hantering och dessutom till en betydligt lägre driftskostnad, säger han.
– Hittills har det varit en otymplig och dyr hantering av tunga säckar, där avfallet inte sorterats.
– Torrdassen har också varit ett problem, med många besökare under högsäsongen som gjort att dassen fyllts snabbt och blivit skräpiga.