Stockholms hamnars nya avgiftsmodell är orättvis och gynnar endast rederier med stora passagerarflöden.
För en del redare ökar hamnavgifterna med flera hundra procent.
Det har fått flera rederier att reagera kraftigt.
Den nya avgiftsmodellen gäller för all hamn och skärgårdstrafik som utgår från stadens kajer. Modellen börjar gälla vid årsskiftet och är uppdelad på två punkter: en fartygsavgift och en kajavgift som är baserad på antal kajmeter som utnyttjas. Den nuvarande avgiftsmodellen är baserad på en passageraravgift och en fast kajavgift som grundas på läge istället för fartygslängd. Passageraravgiften slopas i den nya modellen, vilket gynnar rederier med många påstigande passagerare, menar Göran Ahlqvist, vd på Blidösundsbolaget.
– Och samtidigt är fartyg med relativt få passagerare förlorare, säger han.
Blidösundsbolaget är ett av de rederier som ställer sig kritiskt till det nya systemet.
– Vi är en förlorare i detta. Vi vill inte betala en högre avgift utan att få något positivt av det. Ingenting säger att det här blir positivt, säger Göran Ahlqvist.
Skärgården har pratat med flera rederier som medger att en hyreshöjning kan vara motiverad men de är starkt kritiska till att höjningen blir så stor på en gång.
– Som näringsidkare vill man ha förutsägbara villkor. Den här omfördelningen innebär en plötslig förändring, säger Göran Ahlqvist, som också tillägger att förändringen inte kommer att gå ut över någon av bolagets verksamheter.
– Höjningen borde ha skett stegvis och under en längre tid, säger Peter Sundlöf, redare på Qrooz.
Han menar också att det är magstarkt av Stockholms hamnar att komma med en avgiftshöjning när servicen, som den är idag, inte fungerar bra.
– I hamnavgiften ingår att man ska kunna tömma sitt gråvatten. I hamnen där jag ligger har tömningsstationen varit ur funktion i flera
månader. Trots att vi påtalat detta händer ingenting. Då kan jag tycka att bolaget först bör fokusera på servicen innan de annonserar om en avgiftshöjning, säger Peter Sundlöf.
För en redare, som vill vara anonym, kommer kostnaderna att öka med flera hundra procent. För hans del blir de nya avgifterna spiken i kistan.
– Eftersom jag har en sådan liten verksamhet kommer jag att slås ut av höjningen. Därför kommer jag att sälja min verksamhet.
Intentionerna från politikerna är att underlätta för sjöfarten och inte tvärtom och ändå gör de så här, säger han.
Samtidigt gynnas de större rederierna av avgiftsmodellen eftersom passageraravgiften försvinner.
– Av den information vi har fått så kommer förändringarna för vår del bli ganska kostnadsneutrala, säger Peter Henricson, affärsområdeschef vid Strömma kanalbolag.
Skärgården har utan framgång sökt representanter från Skärgårdsredarnas förening, som arbetar aktivt med frågan.
Fakta/Stockholms hamnars nya prismodell
Räkneexempel gällande ett fartyg om 30 meter som lägger till vid kaj med längdsidan vid någon av Stockholm hamnars kajer, läge A.
2017 betalar fartyget enligt följande:
Kajavgift: 30 252 kr/år
Passageraravgift: 1,25 kr/på- och avstigande passagerare.
10 000 pax/ år= 12 500 kr
Vattenkostnad: 3 840 kr/år
Total: 46 592 kr/år
Fr.o.m 2018 gäller dessa avgifter med samma
förutsättningar:
Fartygsavgift: 15 000 kr/år
Kajavgift: 108 000 kr/år (3600 kr/m x 30 m)
Total: 123 000 kr/år
Procentuell skillnad: 264 procent dyrare
Källa: Stockholms hamnar