
I morgon, onsdag, väntas Trafiknämnden tilldela Gotlandsbolaget den trafik som tidigare kördes av Skärgårdsbolaget. I dag skriver Stockholms Sjötrafik ett öppet brev till nämndens ledamöter inför sammanträdet.
– Vi gör det för att påminna dem om fakta i ärendet om de råkar ha glömt bort det och ge dem en sista möjlighet att rätta till de fel de gjort, säger Anna Öberg, vd för Stockholms Sjötrafik.
Om nämnden ändå tilldelar Gotlandsbolaget trafiken kan Stockholms Sjötrafik inte längre upprätthålla sina system och den kapacitet som bolaget ännu har.
- Då lägger vi ner de försöken, säger Anna Öberg som fortsätter:
– Vi tycker att det är en skandal hur man beter sig från det allmännas sida mot en entreprenör som jobbat för landstinget i så många år. Vi tycker att de borde skämmas.
Nedan publiceras rederiets öppna brev i sin helhet.
Stockholm den 9 maj 2017
Till Trafiknämndens ledamöter
Om jag är rätt underrättad skall Trafiknämnden i morgon den 10 maj åter sammanträda och fatta ett beslut om ytterligare en otillåten direktupphandling – orsakad återigen av de egna tjänstemännens inkompetens, möjliggjord genom Ert bristande politiska ansvarstagande.
Den part som tydligen skall erhålla ett uppdrag är nu en part som aldrig deltog i upphandlingen, Gotlandsbolaget.
För det bolag som jag företräder är detta, om det tillåts ske, direkt stötande. Vi påtalade redan den 27 januari 2016 och i ett antal efterföljande artiklar att TRSM var likvidationspliktigt. Trafiknämnden hade en möjlighet att rätta till felet och låta Stockholms Sjötrafik AB fortsätta med sin verksamhet i enlighet med gällande avtal. Istället för att lyssna på den kompetens som fanns (sedan över 12 års trogen tjänst för SLL/Waxholmsbolaget), valde Trafiknämnden där Ni är ordinarie ledamöter att följa rådet från tjänstemän som gång efter annan visat prov på sin oförmåga. Nu har SLL sagt upp avtalet med TRSM just på grund av den bristande ekonomiska förmåga som vi påtalade redan i januari 2016. Samtidigt föreslås en ökning av ersättningen till Gotlandsbolaget – långt över den nivå som erbjöds av Stockholms Sjötrafik AB. Att TRSM inte skulle klara av uppdraget visste alla redan 2016 – bolaget var likvidationspliktigt. Att Stockholms Sjötrafik AB skulle klara av ett uppdrag man förtjänstfullt utfört i över 12 års tid var även det helt klart.
Sammanfattningsvis fick Ni i januari 2016 kunskap om att TRSM saknade ekonomiska resurser att fullfölja uppdraget. Men valde ändå att genom otillåten direkttilldelning ge ett kontrakt till detta bolag som sedan visade sig vara oförmöget att hantera uppdraget. I morgon har Ni åter möjlighet att gynna en enskild aktör – Gotlandsbolaget – på bekostnad av de trafikutövare inom länet som troget verkat i SLL/Waxholmsbolagets tjänst. Ni har också en möjlighet att göra rätt.
Det är med stort intresse jag kommer att följa vad som händer i Trafiknämnden i morgon. Och många med mig. Om beslutet blir att ändå gynna Gotlandsbolaget ser jag ingen anledning för Stockholms Sjötrafik AB att delta i kommande upphandlingar. Förtroendet är då helt förbrukat vilket borde vara lätt att förstå för envar, och särskilt för Er som bygger Er existens på andras förtroende. Ett av de största och mest välskötta rederierna i Stockholms skärgård kommer i så fall att försvinna.
Med vänlig hälsning
Björn Öberg
Ordförande Stockholms Sjötrafik AB