
Efter att Stockholms sjötrafik förlorat upphandlingen av kollektivtrafiken i skärgården har man nu överklagat landstingets beslut.
Landstingets beslut att tilldela företaget TRSM group 1 två områden av sjötrafiken är inte i enlighet med kraven i upphandlingen. Det menar Anna Öberg, Vd på Stockholms sjötrafik som ansökt hos förvaltningsrätten om att beslutet överprövas.
– Landstinget har ställt andra krav på TRSM än på andra anbudsgivare. Det handlar bland annat om kravet på ekonomisk stabilitet, teknisk förmåga och förmåga att genomföra uppdraget, säger Anna Öberg.
I TRSMs anbud så intygas att företaget Avalanche capital, med huvudägaren Mikael Fahlander, fungerar som ekonomisk garant för att TRSM ska uppfylla kraven. Enligt Anna Öberg så är garantierna högst oklara eftersom ägaren, enligt sajten Infotorg, istället uppges vara det utländska bolaget Nordic light SarL.
– Det enda TRSM har lämnat in är ett mycket oklart intyg ifrån en person som uppger sig vara huvudägare i företaget utan att vara det. I varje fall är Avalanche inte huvudägare i TRSM, intyget är till intet förpliktigande, säger Anna Öberg.
I Avalanches årsredovisning uppges företaget Locum Cyprium Ltd på Cypern vara ägare. I ett utlåtande från en professor vid Uppsala universitet, advokat Carl Svernlöv, som ligger som bilaga till Stockholms Sjötrafiks överklagande, så drar författaren slutsatsen att oavsett vem som än står bakom intyget så kan det rimligen inte styrka att anbudsgivaren uppnår kraven.
Stockholms Sjötrafik menar vidare att de uppgifter TRSM lämnat om sin tekniska förmåga varit felaktiga eller i vart fall mycket överdrivna utifrån vad som är fallet och att företaget därför ska uteslutas från upphandlingen. I första hand vill man att Förvaltningsrätten tilldelar område B och D till Stockholms sjötrafik, i andra hand att upphandlingen görs om.
Peter Augustsson