Tynningö Lifvs har utsatts för stölder tre gånger på kort tid. Gärningsmännen är identifierade och polisanmälda. Men polisen har ännu inte varit på plats och butikens försäkring gäller inte.
För butiksledningen kom försäkringsbolaget Trygg Hansas besked som en total överraskning.
– Vi har skalskydd genom Bank-ID och övervakning i butiken ändå anser försäkringsbolaget att det inte rör sig om ett inbrott och då får vi ingen ersättning, säger Michael Werner, en av franchisetagarna som driver livsmedelsbutiken inom ramen för kedjan Never Closed.
– Det här är extremt allvarligt för alla obemannande butiker. I princip kan vem som helst ta sig in i affärerna och länsa dem, utan att handlarna får ut något på försäkringen.
Första stölden på Tynningö Lifvs skedde 21.40 den 22 februari. En man öppnade butiken med hjälp av sitt Bank-ID och gick sedan tillsammans med en kamrat in och fyllde fyra kassar med matvaror utan att betala.
Cirka tjugo minuter senare går den sista färjan till fastlandet.
Sedan dess har två andra par tjuvar upprepat tillvägagångssättet: de har besökt den obemannade butiken på kvällen när den varit tom och fyllt några kassar med varor.
Michael Werner uppskattar värdet per matkasse till minst 1 000 kronor.
För att komma in i den obemannade butiken måste kunden skanna en QR-kod på dörren med en app och sedan identifiera sig med Bank-ID. Inne i butiken finns övervakningskameror.
– Vi har bilder på alla som varit inne i butiken och identiteten på tre av dem, säger Michael Werner.
Men trots att Tynningö Lifvs lämnade in en polisanmälan direkt efter den första stölden har butiken ännu inte kontaktats av polisen. Myndigheten ber om att få återkomma efter påsk när Skärgården kontaktar presstjänsten för en kommentar.
Cecilia Magnusson, pressansvarig på Trygg Hansa, vill inte kommentera vad som hänt just på Tynningö, men skriver i ett mejl:
– I obemannade butiker finns det en risk att varor stjäls även om en person har identifierat sig och tagit sig in i butiken på korrekt sätt. Det är en affärsrisk som butiksägaren tar och är inget som försäkringen kan ge ersättning för, eftersom personen har tagit sig in i och vistas i butiken lovligen.
För att få slut på stölderna har Tynningö Lifvs nu stängt butiken för nya kunder. Bara de som tidigare registrerats som medlemmar får handla.
Tynningö Lifvs öppnades 2021 och drivs av två familjer på ön. För att kunna starta butiken gick 45 familjer ihop i ett bolag och köpte butikssystemet och lokalen.
Fakta
Nästan varannan handlare utsattes för brott förra året.
Svensk Handels Trygghetsbarometer, som visar andelen butiker som utsatts för stöld, ringa stöld, hot eller våld eller bedrägeriförsök, landade på 44 procent förra året. Det är ökning jämfört med 2022, då siffran var 43 procent.
– Från våra medlemmar hör vi att stöldproblematiken vuxit explosionsartat under de senaste åren, och att den främst är driven av organiserad brottslighet, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel till Tidningen Näringslivet.