
Tanken var att helikoptrarna som transporterar öbor till och från fastlandet under vintern skulle landa på kajen i Stavsnäs vinterhamn. Men istället måste de landa i Djurö.
– Jag tycker det är pinsamt att Värmdös viktigaste replipunkt inte kan hålla sig med en helikopterlandningsplats, säger Vidar Hjertö, som bor på Uvön söder om Nämdö och flyger med helikoptern regelbundet.
Tidigare användes grusgropen vid Stavsnäs vinterhamn som landningsplats för de skärgårdsbor som får flyga in på vintrarna.
Förra vintern beslutade dock Värmdö hamnar att grusgropen inte längre var lämplig för helikopterlandningar.
– Beläggningen på besöksparkeringen har ökat kraftigt under pandemin, även på vintern, vilket gör att vi inte kan stänga någon del av parkeringen. Fordon som står parkerade i närheten blir skadade av gruset helikoptern river upp vid start och landning, säger Michael Larkner, vd för Värmdö hamnar.
– Vi har därför anvisat kajen som fullgott alternativ som både är asfalterad och alltid snöröjd.
Men Arlanda Helicopter, som sköter flygningarna gör bedömningen att det är för mycket trafik på kajen och har styrt om helikoptrarna till en äng utanför Ica i Djurö.
– För oss som har bilparkering i Stavsnäs innebär det att man får flyga till Djurö, och ta bussen till Stavsnäs för att hämta bilen och köra till stan. På tillbakavägen får man köra sin bil till Stavsnäs, för att ta bussen till Djurö för att möta upp helikoptern där, säger Vidar Hjertö.
Han anser också att grusgropen fortfarande fungerar som landningsplats.
– Jag har under många år stått mitt emellan bilparkeringen och helikoptern som landar. Jag har aldrig fått ens ett gruskorn på mig, säger han.
Helikoptertrafiken är tillgänglig vintertid för den som bor permanent och är folkbokförd på en skärgårdsö utan linjeförbindelse. Det är Waxholmsbolaget som är ansvarig för turerna.
Normalt utför Arlanda Helicopter en eller ett par flygningar i veckan från området runt Stavsnäs. Anders Bernelind, vd för företaget, säger att Djurö fungerat bra som landningsplats.
– Jag har bara fått ett klagomål hittills, säger han.
Michael Larkner anser att kajen är den enda möjliga lösningen inom hamnområdet, men tillägger:
– Ett eventuellt alternativ till Djurö skulle möjligtvis kunna vara gräsytorna runt ICA Stavsnäs.
Anders Bernelind kan inte svara på om ytorna utanför butiken skulle fungera för en helikopter att landa.
– Det får vi i så fall rekognosera, säger han.