Båtmotorstölderna närmar sig rekordnivåer i Stockholmsregionen. Samtidigt nedprioriterar polisen det förebyggande arbetet.
Stölder av båtar, motorer och annan utrustning ombord ökar kraftigt i landet. Region Stockholm har varit särskilt utsatt med ökade anmälningar i samtliga stöldkategorier kopplade till båt med mellan 550 procent och 100 procent, enligt ny statistik från Stöldskyddsföreningen.
Polisens statistik visar en ökning på över 140 procent av enbart stölder av båtmotorer.
Samtidigt är Region Stockholm den enda regionen i landet som saknar samordnare för Båtsamverkan. Detta trots att dåvarande chefen för polisens Nationella operativa avdelningen (NOA) 2017 beslutade att polisen skulle ha regionala samordnare över hela landet som arbetade förebyggande med bland annat försäkringsbolag och båtklubbar för att förhindra stölderna från båtar.
Samtliga båtklubbar och experter på båtmotorstölder som Skärgården talat med betonar hur viktigt det är med samverkan för att stoppa stölderna.
– Samarbetet mellan polis, försäkringsbolag och Larmtjänst har haft en avgörande roll för att minska stölderna, säger Rino Carlsson, polisens nationella samordnare för båtsamverkan.
En viktig person för samordningen i Region Stockholm har varit Annika Eriksson. För några år sedan var hon tillförordnad som regional samordnare hos sjöpolisen. Innan och efter det jobbade hon med båtstölder lokalt i Norrtälje, men fungerade i praktiken som regional samordnare, eftersom hon bjöd in båtklubbar från hela regionen till sina lokala möten.
Nu har Annika Eriksson flyttats till andra uppgifter och jobbar inte alls med den här typen av brott längre. I dag finns ingen som samordnar det förebyggande arbetet i regionen.
– Jag vill inte kommentera min situation, men självklart behövs det en regional samordning för att stoppa ligorna, säger Annika Eriksson.
Hos båtklubbarna är besvikelsen stor över att polisen inte satsar mer på förebyggande arbete mot stölderna.
Dalarö båtklubb har drabbats av tre stölder i år. Som de flesta andra båtklubbar håller klubben vakt i hamnen och varnar varandra för misstänkta tjuvar via Facebookgrupper och annan social media.
– Alla gör gott de kan för att skydda sig själva, men det tar för mycket för oss att driva även samarbetet mellan klubbarna, säger Mats Edestig, ordförande i Dalarö båtklubb.
– Som jag ser det existerar det ingen samverkan mellan klubbarna längre.
Lars Sundén är hamnkapten i Gärdsnäs småbåtshamn, som varit hårt drabbad av stölder tidigare, men nu skärpt uppmärksamheten och bevakningen och därmed stoppat fortsatta stölder. Han saknar dock ett samarbete och utbyte av information mellan småbåtshamnarna.
– Jag kan ju förstå att polisen har mycket annat att göra. Men det här ett viktigt långsiktigt arbete, säger han.
– Polisen skjuter sig själva i foten när man drar in sin brottsförebyggande verksamhet.
Viktor Eklöf på Larmtjänst saknar också en regional samordning mot båtmotorstölderna:
– Annika har gjort ett bra arbete i Region Stockholm. Jag hoppas att polisen hittar en möjlighet till att få funktionen på plats även i Stockholm, säger han.
– Siffrorna talar sitt tydliga språk att det finns ett stort behov av en regional samordnare i Stockholm.
I ett mejl från Polisregion Stockholm svarar presstalespersonen Daniel Wikdahl att det inte finns något svar på när och om det kan bli aktuellt att tillsätta en ny formell samordnare för båtsamverkan på regional nivå.
– Organisatoriskt utanför polisregionen, men fysiskt inom länet finns även andra funktioner som gränspolisen som är involverade i arbetet, skriver Wikdahl.
– Stockholm är också en av få polisregioner där det finns sjöpolis.