
Det finns betydande risker med att införa den planerade linfärjan till Vaxholms kastell. Det framgår i en tidigare hemligstämplad rapport som Skärgården tagit del av. Trafikverket Färjerederiets chef Anders Werner säger dock att rapporten innehåller felaktigheter.
I augusti förra året beslutade Vaxholm stad att tillsammans med Statens fastighetsverk och Trafikverket ingå ett samarbetsavtal kring att införa en linfärja mellan Vaxholms stad och kastellet. Förslaget har stött på kraftig kritik från bland annat Transportstyrelsen och Waxholmsbolaget, som menar att olycksrisken ökar med en linfärja i ett smalt sund med mycket passagerartrafik. Företaget SSPA kom i maj ut med rapporten som beskriver riskerna med en linfärja på platsen. Bland annat skriver man:
”Vajrarna i vattnet utgör däremot en påtaglig risk då de ligger under vattenytan och inte är synliga. Påseglingssannolikheten är betydande.”
Normalt när linfärjan ligger vid kaj sjunker vajrarna till ett djup på minst fem meter och utgör inget hinder för båttrafiken. Vid avgång från kaj stängs sundet av för övrig båttrafik. När vajern som drar båten över sundet spänns åker den upp mot ytan. Det är då framförallt allt farligt för båtar att köra framför färjan.
Trots ljussignaler till båtarna om att sundet stängs anses olycksrisken betydande eftersom sträckan är hårt trafikerad. Många båtägare anses köra över gällande hastighetsbegränsning och vara okunniga i hur linfärjor fungerar. Trafikverket Färjerederiets chef Anders Werner vill inte kommentera rapporten.
– Jag vill inte kommentera den eftersom den där rapporten innehåller mycket felaktigheter. Vi har beställt en ny som kommer i slutet av augusti.
Vilka felaktigheter det handlar om vill Anders Werner inte gå in på. Rapporten hemligstämplades av Färjerederiet, men en dom i kammarrätten underkänner åtgärden och meddelar att rapporten är att anse som allmän. Skärgården har förgäves sökt rapportförfattarna för en kommentar.