Trängsel, kollisioner, skymd sikt och allvarliga vajerolyckor. Riskerna som pekas ut med den planerade linfärjan i Vaxholm är många, även i den nya reviderade riskanalysen.
I förra veckan kom den reviderade riskanalysen för linfärjan i Vaxholm. Den ursprungliga hemligstämplades före sommaren av Färjerederiet för att den innehöll felaktigheter. I den nya versionen, precis som i den första, pekas flera risker ut. Men nu har de även identifierats efter frekvens och konsekvens.
– Skillnaden är att vi i den nya riskanalysen utgår från att det redan är tät passtrafik i sundet, istället för från ingen trafik alls som den första riskanalysen utgick från. Vi kommer nu att titta på de röda, största, riskerna. När vi får bort de röda riskerna blir det en acceptabel nivå, säger Anders Werner, färjerederiets vd.
Högst riskindex har kollision mellan väntande fritidsbåtar då farleden stängs av, liksom risken för kollision mellan väntande yrkesfartyg. Även mänskliga misstag på grund av stress under väntetiden får högst riskindex. Medan den skymda sikten som linfärjan innebär, risken att segla på vajrarna, väderförhållandena liksom den täta trafiken som ska ligga still och vänta på linfärjans passage, klassas näst högst. Det vill säga ej tolererbar respektive begränsat tolererbar risknivå.
Ett annat tillägg är en färsk mätning av trafiken i västra farleden, gjord i mitten av augusti. Den tidigare uppskattningen om 2 000 passager med fritidsbåtar genom västra farleden under högsäsong justeras därmed upp till 2 500. Likadant med uppskattningen av antalet passager per timme, som höjs från 100 till 150.
Borttaget är ett avsnitt som förklarar varför incidentrapporterna från linfärjor är så få (sex stycken från 1980 till i år). Nämligen att den nautiska behörigheten för att få operera en linfärja är lägre än för annan yrkessjöfart och att kraven för att rapportera sjöolyckor inte varit tydliga. Ett exempel är olyckan 2014 i sjön Bolmen, där en vattenskoter fastnade i linfärjans vajer med personskada som följd. Incidenten finns inte med i Transportstyrelsens incidentrapportering, på grund av att det inte inkom någon rapport från linfärjan, ett faktum som tagits bort ur den nya riskanalysen.
Rapporten noterar vidare att farleden stängs för övrig trafik sex minuter varje kvart. När väl farleden öppnas finns risk för oklarheter kring vem som har förtur. Köbildning är sannolikt enligt rapporten. Med risken att folk handlar irrationellt, med ”kläm- och krosskador som följd när de försöker skydda sina fritidsbåtar med armar och ben”. Något som tros kunna hända flera gånger per år.
Rapporten pekar även på att de pressade tidscheman som finns hos yrkestrafiken i sundet, troligen inte kommer att kunna hållas när farleden blir avstängd 24 minuter per timme. Att minska turtätheten till en gång i halvtimmen skulle halvera tiden då farleden är stängd, och reducera riskerna.