Hamnprojektet Seastop får klartecken från Central Balticprogrammet. Därmed tillförs projektet 42 miljoner kronor för att utveckla 21 mindre hamnar på öarna.
– För skärgården kommer det här att betyda otroligt mycket, säger initiativtagaren Henri Tengvall.
Genom Central Balticprogrammet satsar EU 30 miljoner kronor i projektet Seastop som ska utveckla 21 mindre hamnar på öar i Stockholms, Ålands och Åbolands skärgårdar.
– Det här är det största som hänt skärgården sedan rysshärjningarna, säger Henri Tengvall, Möja.
Av de 21 hamnarna ligger 13 i Stockholms skärgård och Värmdö, Österåker och Norrtälje kommuner svarar tillsammans med landstinget samt länsstyrelsen för medfinansiering med upp till cirka två miljoner kronor per hamn. Därmed tillförs projektet totalt 42 miljoner kronor, enligt Henri Tengvall.
Värmdö kommun är leadpartner och ska hålla samman projektet. Hamnarna byggs nu ut med nya förtöjningsplatser, servicebodar, grillplatser, VA-lösningar samt uppgraderad service som WiFi och nya typer av betalningslösningar.
– Vi är väldigt väl förberedda. Det finns ritningar, budget och färdiga handlingar som ska skickas in till kommunen, säger Henri Tengvall.
Projektet rivstartar i dagarna och avslutas 2020 men Henri Tengvall tror att man kan vara i mål redan 2019.
Enligt honom kommer 500 meter extra pontonbryggor att läggas ut vilket motsvarar 400 båtplatser. Vad som ska göras i de enskilda hamnarna beror på deras önskemål. Några nya tömningsstationer för båttoaletter kommer dock inte att byggas då det inte finns plats för det i någon av hamnarna.
Deshira Flankör (M), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö kommun, menar att projektet inte bara gynnar de utvalda hamnarna utan hela skärgården. Med den utbyggda servicen lockas fler besökare till öarna vilket på sikt leder till ökade intäkter för öarnas näringsidkare.
– Handlare, krogar, museer och cykeluthyrare kommer att få fler kunder, säger Henri Tengvall.
Det i sin tur tror han leder till att entreprenörerna gör egna investeringar i sina verksamheter.
– Jag uppskattar att ytterligare närmare 30 miljoner kronor kommer att satsas i restauranger, VA-anläggningar och annat, fortsätter Henri Tengvall.
Förutom det ekonomiska uppsvinget spår han att projektet leder till en starkare gemenskap mellan öarna och att det ger en sammanhållande effekt även med de åländska och finska hamnarna.
I februari-mars nästa år, på båtmässan Allt för sjön, ska projektgruppen presentera hur hamnarna kommer att se ut när allt är genomfört.
Central Baltic är ett av EU:s strukturfondsprogram som finansierar samarbetsprojekt mellan Sverige, Estland, Finland, Åland och Lettland. Totalt har Europeiska Regionala Utvecklingsfonden avsatt 115 miljoner euro till programmet.
Fakta/Svenska hamnar i Seastop-projektet
- Rödlöga
- Husarö
- Nässlingen
- Ingmarsö
- Svarstö
- Norra Stavsudda
- Långviks yttre hamn, Möja
- Långviks inre hamn, Möja
- Löka, Möja
- Kyrkviken, Berg, Möja
- Möjaström, Möja
- Harö
- Lökholmen