Drygt 90 yttranden mot detaljplanen för Vaxholms kajer har kommit in till stadsbyggnadsförvaltningen i Vaxholm, en rekordstor skörd. Många rasar mot förslaget att flytta sjömackarna.
Frågan om flytten av de två centrala sjömackarna i Vaxholm har fått vaxholmarna att se rött. Detaljplaneprogrammet för utvecklingen av stadens kajer, som var ute på samråd under hösten, har gett rekordmånga yttranden.
Uppdraget var att ta fram ett detaljplaneprogram för utvecklingen av stadens kajer. Frågor som behandlas rör bland annat kollektivtrafik, bussuppställning och frågan om en lämpligare placering av de två sjömackarna som idag finns centralt i Vaxholm.
Sjömackarna har bara tillfälliga bygglov i dag, och kommunens tjänstemän tror att bättre placeringar finns i området. Ett förslag är att flytta sjömackarna till väster om färjeplanen, där gällande detaljplan tillåter att de ligger. Argumentet är bland annat att staden slipper tankbilar.
Något ägarna till dagens två sjömackar avfärdar. Peter Wikström på Gulfmacken:
– Från och med i vår när vi öppnar igen kommer tankbilarna att vara helt borta eftersom bränslet då levereras med bunkerbåt till båda mackarna. Det finns ingen anledning att vi inte kan ligga där vi ligger, säger han.
Roy Lagerroos som driver sjömacken Statoil håller med:
– Platserna där vi ligger i dag är dessutom väl skyddade från vindar och vågor och där säkerhetsmåtten följs, säger han och pekar även på att den samverkan som finns i dag mellan näringsidkarna i centrum riskerar försvinna.
Den föreslagna platsen sågas däremot:
– Det kommer att vara väldigt krabb sjö vid den nya tomten, med färjor som går i skytteltrafik. Att leda in fritidsbåtar bland yrkestrafiken som går så tätt, med fastigheter helt nära, är helt fel, säger Roy Lagerroos.
Åsikterna delas av många av synpunktslämnarna. Bland annat pekar Färjerederiet på att den föreslagna platsen för sjömackarna skulle innebära en stor påfrestning för skepparna på färjorna med de många fritidsbåtar i området. Många privatpersoner frågar sig varför mackarna ska flytta, då platserna där de ligger i utgör lågfartsområden. Boende vid Östra och Västra Ekuddsvägen är unisont kritiska till att ha sjömackarna så nära inpå husen.
Peter Wikström konstaterar att en dialog från kommunens sida med näringsidkarna helt har saknats:
– Kommunen verkar inte vilja ha en dialog, de har inte frågat oss något om var vi vill ligga. Nu har det blivit både dialog och debatt, som det borde vara i en demokrati.
Fakta/DETTA VILL KOMMUNEN MED VAXHOLMS KAJER
- I Österhamnen etableras en linfärja som förbinder Vaxön med Kastellet
- Söderhamnen utvecklas till ett hamntorg, där sjöfarten och den offentliga miljön är i fokus
- I Västerhamnen, vid färjeplan, kan flera marina verksamheter etableras
- Flyttas sjömacken i Söderhamnen kan fler stora fartyg få plats vid kajen
- Kajområdet renoveras och utformas för en flexiblare användning
- Turistbyrån inryms i Hamnpaviljongen på kajen
- Bussuppställningen i Söderhamnen flyttas till färjeplan
- I norra delen av Österhamnen skapas plats för nya verksamheter
- Ny bebyggelse vid gästhamnen kan inrymma nya verksamheter med marin anknytning
- Nya kajplatser för boende på öarna ordnas vid färjeplan