Håkan Fredriksson, ordförande i Södra Stavsudda Båtbryggeförening, blev akterseglad en onsdagskväll i september på Södra Stavsudda efter att ha fått fel besked i Waxholmsbolagets app.
– Waxholmsbolaget hade olika uppgifter i tidtabellen och appen. Det är förvirrande för oss resenärer och kan dessutom leda till att man blir strandad på ön, säger han.
I det här fallet handlade det om tabell 14.
Håkan Fredriksson:
– Ser man i tidtabellen ska första och sista turen med ”Draken” förbokas.
– I appen ska alla, utom sista Drakenturen förbokas.
Håkan Fredriksson tog kontakt med Waxholmsbolagets kundtjänst, påpekade de motstridiga uppgifterna.
– Det slutade med att Waxholmsbolaget skickade ett ”noreply-mail” och tydligen ansåg ärendet avslutat, säger han.
Efter att Håkan Fredriksson kontaktat Tidningen Skärgården visade det sig dock att det har förekommit en felaktig uppgift i appen vid den tur som han skulle åkt med.
– Det stämmer att det i det här fallet har förekommit en felaktig uppgift i appen. Det är väldigt beklagligt. Vi har nu korrigerat det och arbetar självklart för att minimera fel i våra källor, säger Elin Lindström, presskommunikatör vid trafikförvaltningen på Region Stockholm.
– Tidtabellerna är helt korrekta, men det har av något skäl blivit ett fel i inmatningen till app och webb som påverkar just tur 1416.
Håkan Fredriksson hade tur att en närstående just den här kvällen var ute och provkörde sin båt efter reparation och kunde skjutsa honom till fastlandet.
– Annars hade jag fått vänta till morgonbåten, dagen efter. Fast den hade jag nog också missat, eftersom den behövde bokas före kl. 19.
Håkan Fredriksson krävde ersättning för bränslekostnader. Vid den första kontakten med Waxholmsbolagets kundtjänst nekades han det. Efter att Skärgården kontaktat trafikförvaltningen, appen kontrollerats och felet upptäckts fick Håkan Fredriksson sina pengar.