I Norrtälje råder utökat strandskydd i de flesta skärgårdar. Länsstyrelsen har fått uppdraget att ta bort skyddet där det inte behövs men på många platser har det istället utökats ytterligare. I praktiken har det generella strandskyddet på 100 meter ändrats till 300 menar miljöjuristen Gunilla Sellberg.
Regeringen har gett länsstyrelserna i uppdrag att se över det utökade strandskyddet och att ta bort det där det inte kan motiveras. Vid årsskiftet måste arbetet vara avslutat annars upphör de att gälla.
Nu pågår översynen av skyddet i bland annat Norrtälje där merparten av kommunens skärgårdar är belagda med utökat strandskydd.
Det nuvarande skyddet vill länsstyrelsen minska med cirka 10 procent, framförallt i kommunens inland. Däremot utökas det på ett 30-tal platser, främst längs kusten och på öar, som haft ett varierande strandskydd på mellan 100 - 300 meter till att vara 300.
Kjell Jansson (M), kommunstyrelsens ordförande i Norrtälje är upprörd över strandskyddet i allmänhet och det utvidgade i synnerhet.
– Det är helt orimligt. Det här lägger en död hand över skärgård och landsbygd och det går emot regeringens uppfattning. Vi kommer att ha kraftfulla invändningar mot förslaget, säger han.
Även miljöjuristen Gunilla Sellberg är kritisk till planerna som hon menar i praktiken ändrar det generella strandskyddet från 100 till 300 meter.
– Det är klart att det kan uppfattas så i vissa områden. Det har jag full förståelse för, säger länsstyrelsen miljödirektör Göran Åström som leder arbetet med översynen.
Myndigheten bedömer att de krävs utökat strandskydd på alla de platser man nu föreslår för att säkerställa strandskyddets två syften: att långsiktigt trygga allmänhetens tillgång till stränderna och att bevara goda livsvillkor för djur och växter.
Gunilla Sellberg menar att det senare skälet inte kan vara aktuellt.
– Vi pratar om djur och växter som lever i strandzonen. Egentligen handlar det bara om några meter från strandkanten men låt oss ta i riktigt ordentligt och säga 20 meter. Mer än så är det inte.
Därför kan inte ett utökat skydd som gäller flera hundra meter upp i skogen motiveras, menar hon. Inte heller det andra syftet, att skydda allmänhetens möjlighet att nå stränderna, är relevant enligt Gunilla Sellberg.
– Det förekommer inte i skärgården att man bygger staket eller andra hinder bortom 100-metersgränsen så till den grad att folk inte kan ta sig ner till stränderna, säger hon och fortsätter:
– Och hur långt sträcker sig egentligen ett strandområde? Är det rimligt att kalla skogs- eller kärrmark som ligger 300 meter från stranden för det?
Kjell Jansson förmodar att det utökade strandskyddet har något annat syfte än att skydda stränderna.
– Det gäller ju långt upp i skogen och till och med ända inne i Norrtälje stad. Jag har ingen förståelse för det, säger han.
Göran Åström säger att regeringsuppdraget ges sju kriterier (se faktaruta längst ner i texten) som underlag för arbetet med det utökade strandskyddet.
Många markägare berörs av det utökade strandskyddet
De jordägare vars marker beläggs med utvidgat strandskydd blir inte kontaktade utan meddelades endast genom kungörelse. För Norrtäljes del skedde det några dagar före julafton och den 8 april är remisstiden slut.
– Markägarna är rättslösa, säger Kjell Jansson (M), kommunstyrelsens ordförande i Norrtälje.
Bland länets kommuner är det bara Sundbyberg som inte berörs av utvidgat strandskydd. Av övriga 25 kommuner har 10 varit ute på remiss och innan sommaren är det dags för resterande kommuner.
Trots att merparten av Norrtäljes skärgårdar belagts med utökat strandskydd är det ovanligt få områden som berörs jämfört med övriga kommuner.
Fastighetsägarna i Norrtälje kommun har inte tillfrågats men meddelades genom en kungörelse som publicerades i fyra tidningar några dagar före julafton 2013.
– Det här handlar om den lilla människan mot den starka staten. Markägarna är rättslösa, säger Kjell Jansson.
Den riksomfattande översynen måste länsstyrelserna avsluta före årsskiftet annars upphör de utökade strandskydden att gälla. Tiden är knapp och myndigheten går inte ner på detaljnivå när förslagen tas fram.
– Därför är stora penseldrag som gäller, säger Göran Åström, miljödirektör på länsstyrelsen.
Carl af Petersen, Sveriges Jordägareförbund, menar att det inte var regeringens mening att det utökade skyddet skulle användas generellt utan på platser där det verkligen är motiverat.
– På vissa länsstyrelser finns ett utbrett missbruk av möjligheten genom att man lägger ett betydligt större strandskydd än vad som verkligen behövs, säger han.
Fastighetsägare och andra sakägare i Norrtälje har rätt att lämna synpunkter på förslaget, men det är bråttom för remisstiden går ut den 8 april i år. Efter sommaren tar länsöverdirektören beslut i ärendet som därefter kan överklagas till Miljödepartementet.
FAKTA
Här kan utökat strandskydd bli aktuellt
1. Områden som omfattas av annat områdesskydd som inte innebär samma skydd för strandområden som strandskyddsreglerna.
2. Riksintresseområden enligt 3 kap. 6 § andra stycket och 4 kap. 2–8 §§ MB som är relevanta för strandskyddet.
3. Kust- och skärgårdsområden som inte redan förlorat i betydelse på grund av exploatering.
4. Grunda havsbottnar av betydelse för flora och fauna.
5. Välbesökta friluftsområden eller områden som har tydlig potential att bli det och som riskerar att gå förlorade utan ett nybyggnadsförbud.
6. Tätortsnära strövområden.
7. Ekologiskt känsliga områden som inte omfattas av annat områdesskydd.