På måndag kommer i stort sett hela skärgårdstrafiken att stanna. I alla fall om fack och arbetsgivarorganisation inte kommer överens om ett nytt avtal för skärgårdstrafiken.
När förhandlingarna om ett nytt avtal för skärgårdstrafiken mellan fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Almega Tjänsteföretagen strandade i förra veckan varslade Seko om strejk för vissa fartyg.
– Vi blev tvingade att vidta någon form av åtgärd för att få till ett nytt avtal, säger Mats Ekeklint, ansvarig förhandlingsombudsman på Seko.
Konflikten gäller bland att Almega vill avskaffa dagens lönetariffer och införa ett nytt lönesystem baserat på individuell lönesättning, något som Seko motsätter sig. Men eftersom en viktig del av konflikten handlar om nöjestrafiken, hölls kollektivtrafiken först utanför.
Dagen efter svarade dock Almega med att lägga ett varsel om lockout som innebär att alla Seko:s medlemmar kommer att få löneavdrag på sina ordinarie lediga dagar.
– Jag tycker att det är rimligt att även motparten drabbas om det utlöses en konflikt, säger Almegas förbundsdirektör Stefan Koskinen.
Enligt Mats Ekeklint tvingades då i sin tur Seko till hårdare åtgärder:
– Vi kunde inte tillåta att våra medlemmar skulle jobba i 70 timmar men bara få betalt för 35, så vi var tvungna att stoppa allt arbete.
Om Seko:s utökade strejkvarsel bryter ut innebär det alltså att i stort sett all skärgårdstrafik kommer att stoppas från och med måndagen den 4 november klockan 15. Båda parterna menar dock att de har försökt undvika att dra in kollektivtrafiken i konflikten.
– Det första strejkvarslet var utformat precis så att det inte skulle drabba boende i skärgården, men Almegas lockout berörde även kollektivtrafiken, säger Mats Ekeklint.
Stefan Koskinen håller inte med:
– Med vår åtgärd kommer inga båtar att stå still. Om Seko väljer att ställa båtar så att folk inte kan komma fram får de ta ansvaret för det. Lockouten drabbar ändå främst Seko som fack eftersom den enskilda medlemmen sedan kan begära ut pengar från deras strejkkassa, säger han.
I fjol var det ett liknande varselläge. Då blev parterna överens innan varslet hann bryta ut, något både Stefan Koskinen och Mats Ekeklint trots allt även tror kommer att hända nu. I början av veckan hade medlare utsetts.
– Det är klart det är ett tufft och svårt läge men i de flesta fall brukar medlarna få fram ett förslag så att konflikten inte utlöses, säger Stefan Koskinen.
– Även om det ser mörkt ut nu är målsättningen att vi ska komma överens innan måndag, säger Mats Ekeklint.