Stadsbyggnadsnämndens ordförande Jan Reuterdahl (L) anklagas för att tillsammans med bygglovschefen Christoffer Amundin runda demokratin då bygglov på en strandfastighet gavs på delegation.
– Ärendet har inte gått under radarn som enstaka lokala debattörer påstår utan har hanterats exakt med samma process som alla andra, säger Jan Reuterdahl.
Markarbetena i Fredriksstrand på Vaxön påbörjades i somras. Tomten har nu kraftigt förändrats – berg har sprängts och många träd har fällts. Lars Arb Zakrisson, ledamot i samhällsbyggnadsnämnden, anser att bygglovet strider mot detaljplanen.
Enligt detaljplanen från 1996 ska bland annat ny bebyggelse utformas med särskild hänsyn till omgivningens egenart och naturkaraktären ska bevaras.
– Det finns ingen natur kvar, det kan alla se. Man har sprängt bort hela klippan. Det är ett sår i hela kuststräckan. Man har inte följt plan- och bygglagens anpassningskrav och tittat på omgivningens egenart. En modernistisk låda i betong med stora fönsterpartier kommer vara en främmande huskropp i detta känsliga område. Det är upprörande att förvaltningen stoppar huvudet i sanden. Ärendet skulle absolut ha varit uppe i nämnden, att det inte blev så strider mot förvaltningens delegeringsordning. Hela ärendet har åstadkommit en oersättlig skada på Vaxholms kulturmiljö, säger Zackrisson.
Enligt honom krävde den första bygglovshandläggaren omfattande förändringar. När ärendet togs över av Jan Reuterdahl och Christoffer Amundin gav de fastighetsägaren rådet att dra tillbaka sin ansökan och sedan lämna in en ny som godkändes på delegation ”med smärre förändringar”.
– Att man på det viset rundar demokratin är väldigt allvarligt, säger Zackrisson.
Han påpekar även att allmänningen runtomkring har påverkats, men detta tillbakavisas av Reuterdahl och Amundin som vidhåller att bygglovet är planenligt.
– 14 av 15 bygglovsbeslut fattas på delegation. Huvudsakligen är det när förvaltningen säger nej som de går till nämnden. Efter en första granskning av ansökan meddelade vi att denna inte följde planbestämmelserna och måste omarbetas för att lov skulle lämnas, säger Amundin.
Endast 15 procent av byglovsansökningarna är kompletta till en början.
Den ursprungliga ansökan innehöll ett hus som var för stort, för högt och inte inom de gränser som detaljplanen medger, men fastighetsägaren ifråga ska inte ha blivit särbehandlad menar Reuterdahl:
– Min roll är att innan lovsökan lämnas in erbjuda service, att helt neutralt samtala med fastighetsägaren, säger Reuterdahl.
Enligt honom har ärendet lyfts till presidieberedningen flera gånger innan det kunnat godkännas.
– Det är här som ärendet kanske har misstolkats – det har inte beviljats lov i den formen som den ursprungliga ansökan var.
Varför prövades inte saken i nämnden?
– Det är först om en sökande inte vill ändra sin ansökan och vi från förvaltningens sida inte kan säga ja till förslaget på delegation, som ärendet tas till nämnd, säger Amundin.
Däremot har byggherren inte följt bygglovet:
– Det finns ett tillsynsärende eftersom man tagit ner fler träd än man hade lov för, säger Amundin.
Att berg sprängts är dock oundvikligt och i sin ordning menar de:
– Man får göra vissa ingrepp. Vi tittar på hur det ska se ut när man är färdig. Det går att återställa mark, plantera träd och så vidare, säger Amundin.
Har du någon kommentar till dem som anklagar dig för grovt tjänstefel?
– Jag har upplyst dem om att har vi gjort något otillbörligt står det dem fritt att JK-anmäla oss. Vilket de inte har gjort, för vi har skött detta exemplariskt från första stund, säger Reuterdahl.