
På grund av coronapandemin har Strömma Kanalbolag tappat 80-90 procent av sina intäkter under 2020. De säger nu upp 32 fastanställda.
– Turismen har uteblivit och då får vi ställa om vår verksamhet. Det kommer inte komma tillbaka till 2019 års nivåer 2021, säger affärsområdeschefen Peter Henricson.
Totalt berörs 24 personer på kontoret i Stockholm och tre i Göteborg , vilket är över en tredjedel av de kontorsanställda, samt tre fasta befälhavare och två busschaufförer. Beskeden nådde de anställda under och efter sommaren.
– Vi har i princip sagt upp all fast anställning och går över till säsongsanställning istället. Det är många som jobbat hos oss oerhört länge och en del har 12 månaders uppsägning så det är oerhört tråkigt för oss och för de som nås av beskedet, säger Peter Henricson.
De anställda på båtarna har under perioden när korttidspermittering varit möjligt varit det på en varierande grad mellan 20 och 80 procent. Ett normalt år säsongsanställs 550 personer till båtarna, men detta blev inte aktuellt i år.
– Vi har väldigt få fastanställda i vår verksamhet eftersom den är säsongsstyrd. Vi körde med precis så många som vi behöver för att bedriva verksamheten, säger Peter Henricson.
Han är dyster över årets siffror, som såg mycket goda ut i februari då de flesta av de dyraste kryssningarna redan var bokade. Pandemin slog omkull sightseeingturerna och Göta Kanalbåtarna har legat helt still för första gången sedan 1941. Samtidigt har Waxholmsbolaget gått på knäna.
– Hade man ställt frågan om vi kunde stötta Waxholmstrafiken hade vi gjort det men den frågan har inte kommit. Vi är otroligt glada och tacksamma för vår webbokning för att de som bokat alltid varit garanterade att komma ut i skärgården. Vi har haft kontroll över bokningen och därför kunnat stötta upp med extra trafik. Grinda, Finnhamn och Gällnö var förtvivlade över att deras gäster inte kom ut med Waxholmsbåtarna och var tacksamma över att vi fanns.
När nu hösten kommit drar Strömma ner på turerna igen.
– Vi klarar inte att konkurrera med Waxholmsbolaget när SL-kortet gäller ombord.
Kommer ni återanställa när marknaden repat sig?
– Vi kan säkert göra det på säsongsbasis men fastanställa kan vi inte göra förrän det är en stabil marknad, kanske 2022-2023. Vi måste försöka ställa om och dimensionera till en lägre volym till nästa år.
Vad är prognosen för 2021?
– Vi försöker göra en budget för nästa år men det är i princip omöjligt att säga hur det ser ut nästa år. Det är en gissning rätt ut i rymden.