Med 78 båtar, 140 bussar, 2,6 miljoner gäster, 30 varumärken i Norden, 500 anställda och 800 miljoner kronor i omsättning kan man tro att Strömma turism och sjöfart vill ta över världen. Men avsikterna är större än så. Nämligen att få världen att komma till Sverige.
Det är vårdag på Strandvägen i Stockholm, runt lunchtid. Den vanliga blandningen av cyklister, hundar och turister med näsan i kartan. Men plötsligt tjuter en båttuta från kajen. Ombord på fartyget Delfin XII har passagerarna bordat och stäven vänts mot Fjäderholmarna.
Samtidigt anländer en av ”paddorna” med sightseeinggäster, släpper av sin last och fyller på med ett nytt gäng, med kameror i högsta hugg. Jämte vid kajen trängs ett historiskt tonnage och laddar förråden för kvällens matgäster, bredvid Cinderellorna som städas. Bakom oss svischar ett par stora turistbussar förbi, med ”sightseeing” i stora bokstäver på sidorna.
Så vad är det med detta? En vanlig dag på Strandvägen? Japp, och likaså en helt vanlig vårdag hos koncernen Strömma turist och sjöfart. Som numera finns i skärgården, i Mälaren, på vägarna, i Göta Kanal, i hotell- och restaurangbranschen liksom i sightseeing- och turistservicenäringen.
Rödvitsvarta flaggor med det karaktäristiska vita ankaret smäller i vinden, på båtar, från stolpar på kajen, på biljetthytter och längs stora delar av Strandvägen och Nybrokajen. Det räcker helt enkelt att ställa sig här några korta minuter för att inse att både på land och till sjöss tycks Strömma vilja bli störst, och att koncernen är på god väg.
Siffrorna säger samma sak: 900 miljoner kronor i omsättning och 30 varumärken. Sedan två år tillbaka går det även att boka vissa av Strömmas buss- och båtturer via den världsomspännande bokningssajten Gray Line. Ett samarbete som ännu är i sin linda, men som koncernledningen hoppas ska föra världen närmare Sverige i framtiden.
– 2014 var ett fantastiskt år då det mesta gick vägen, säger affärsområdeschef Peter Henricson när han efter flera veckors förfrågningar lyckats hitta en lucka för att kunna träffas på Strömmas kontor på Skeppsholmen.
Han pekar förstås på vädret som en faktor, men även att både den utländska och inhemska turismen gick bra.
– På vissa linjer, exempelvis Drottningholm, har vi 80 procent utländska gäster. Men först i år räknar vi med ett ordentligt gensvar från samarbetet med Gray Line. Vi ska kunna bli valbara för utländska gäster som planerar ett besök, kunna visa vilket utbud som finns, ge gästen möjlighet att förboka och garantera en plats i båten, fortsätter han.
Det var just i Mälaren allt började på allvar för Nya Ångfartygs Aktiebolaget Strömma Kanal. Även om namnet antyder en start längre österut dessförinnan. Något som hade att göra med den långtgående skrotningen och räddningen av skärgårdstrafikens ångslupar. Fartyget Valkyrian köptes nämligen från Stockholms ångslups Aktiebolag av ångbåtsvännen Richard Grönstedt som fick idén att starta en egen trafiklinje genom den gamla leden Strömma kanal. Så bildades Nya Ångfartygs Aktiebolaget Strömma Kanal, och Valkyrian döptes om till Nya Strömma Kanal. Men redan på jungfruturen gick det åt skogen, fartyget körde fast i det grunda vattnet vid Kolström och resan fick avbrytas. Vintern 1968-1969 utkristalliserades vad bolaget i stället skulle syssla med, och beslutet kom att inleda trafik på Drottningholm. Valkyrian döptes om igen, till S/S Drottningholm, och Mälaren blev Strömma Kanalbolagets första trafikområde.
Trafiken gick bra och snart kunde ytterligare ett par av de ångbåtar som räddats från skrotdöden ansluta sig till Strömmas verksamhet. 1975 blev det första nybygget möjligt, M/S Strömma Kanal, specialkonstruerad för att klara sig genom de grunda passagerna genom Kolström och Strömma kanal. Hon gjorde sin första tur till Sandhamn den 14 september samma år och i och med det hade bolaget återupptagit den ursprungliga trafikidén. År 1991 köpte Strömma City Sightseeing och året därpå, 1992, köptes Strömma i sin tur av Rettigägda Bore Lines, ett rederi med anor. Ångfartygs AB Bore hade bildats i Åbo 1897, av bland annat Fredric von Rettig. I dag ägs bolaget av Hans von Retting och han sitter i styrelsen för Strömma.
Tidigt insåg ledningen även att verksamheten handlade om att kombinera försäljningen av resor med försäljningen av mat och dryck ombord. Något som är viktigt än i dag:
– Ett stort dragplåster hos oss är Tusen öars kryssning, där vi haft som ambition att göra en produkt som passar både inhemska och utländska gäster, med gott värdskap i botten. Kryssningen är jättepopulär och nyckeln är kombinationen av bra mat och dryck ombord med ett urval av attraktiva utflyktsmål som Kymmendö, Bullerö och Sandhamn, natur, kultur, historia, folkliv och glamour, allt väglett av bra guider, säger Peter Henricson.
Även om samarbetet med Gray Line hittills bara innebär sightseeingresor i inre Stockholms vatten och gator med båt och buss tror Peter Henricson att även skärgården gynnas på sikt:
– Absolut, men då måste exempelvis resor vara bokningsbara i mycket god tid, och alla måste göra sitt utbud tillgängligt. Till exempel släpptes tidtabeller och priser för 2016 redan i mars i år för Göta Kanaltrafiken, och bokningar kommer redan in.
– Man måste ha en annan rytm i hur man tillgängliggör sitt utbud för att kunna få utländska gäster, fortsätter Peter Henricson. Han är kritisk till Waxholmsbolagets över året många och sent inför trafikstart publicerade tidtabeller.
Som representant för en i de här sammanhangen gigantisk, superkommersialiserad koncern menar han att skärgården i mångt och mycket saknar möjligheter att på allvar sätta fart på besöksnäringen på öarna:
– Utö, Sandhamn, Grinda, Finnhamn och i viss mån även Möja är förberedda för besök. Här finns restauranger, sandstränder, skyltning, boende, affärer och en vilja att ta emot och göra det bra för gästerna. Alla vill ha dagturister, men är kanske inte beredda på att folk därmed kan klampa över tomten, leta bad och fråga efter restauranger, säger han men konstaterar samtidigt att det är viktigt att det skärgårdsgenuina finns kvar:
– Gällnö är intressant. Här finns det genuina kvar, med jordbruken exempelvis, samtidigt som man i viss mån har ordnat övriga delar.
Det stora hindret i skärgården är kommersiella bäddar:
– Gästerna vet inte att de borde ha bokat i februari, och då får de inget. Sedan måste det finnas boenden för hela skalan, i dag finns det mest för ryggsäcksturismen. Vill man tjäna pengar måste man uppgradera, ta mer betalt och ha kringtjänster.
Att förlänga säsongen är en annan möjlighet att få bättre lönsamhet:
– Men då ska man inte fokusera på utländska gäster, dessutom måste alla vara med. Fundera på hur det ser ut på öar som Sandhamn och Utö. Där är hotellen motorn till att öarna lever året runt. Båtresan är inte alltid anledningen att åka ut, säger Peter Henricson som dock inte målar upp en framtida skärgård med gigantiska anläggningar:
– Absolut inte, men gärna många fler småskaliga.
Och det är hög tid menar Peter Henricson:
– Strömma är ganska etablerade i Stockholm och Sverige, men på internationell nivå är vi fortfarande bara en liten, liten plutt.
FAKTA
- Koncernens verksamhet vilar på de fyra benen: se, upptäck, träffas och res.
- Syftet är att vara det naturliga valet för Stockholms besökare, på till sjöss och på land, till och med guidade turer i Gamla stan.
- I förra veckan startade koncernen en ny butik för sitt reseutbud på Klarabergsgatan. Tankar finns även om att sälja andra parters biljetter och entréer.
- I slutet av månaden startar även en verksamhet med uthyrning av små eldrivna båtar för kortare utflykter i Mälaren och inre Stockholm.