
På de flesta öar fungerar paketutdelningen bra men det finns undantag. Postnord skickar inga paket till Husarö lanthandel under vintern. Försändelserna måste istället hämtas i Vaxholm vilket tar handlaren Henrik Österman en hel arbetsdag.
En rapport från länsstyrelsen visar att de flesta öbor är nöjda med utdelningen som sker med Postnord. Desto sämre fungerar utdelningen som sköts av andra aktörer. På Husarö lanthandel har man däremot ett helt motsatt problem.
– Alla andra distributörer kan köra ut paket till oss, men inte Postnord. De säger att det beror på att det inte går några båtar ut i skärgården på vintern och att man i så fall skulle behöva använda taxibåt. Man vill ju bara be dem att googla “skärgårdsgods”. Allt med Postnord hamnar i Vaxholm, säger Henrik Österman.
Enligt honom har det alltid varit problem med att få leveranser med Postnord ut till ön. Därför försöker Henrik i den mån det går att få sina leveranser genom andra distributörer.
– Men det är inte alltid att det går. Vissa leverantörer har bara avtal med Postnord, säger Henrik Österman.
Om leveransen över huvud taget kommer fram hamnar den hos ett ombud på landsidan, oftast i Vaxholm.
– Det tar mig nästan en hel arbetsdag för att hämta ut ett paket. Om jag ska åka med Waxholmsbolaget hinner jag inte ens fram innan ombudet har stängt för dagen, säger Henrik Österman.
Detta gör att lanthandelns utbud begränsas vilket i det längre perspektivet drabbar honom som skärgårgårdsföretagare.
– Kan vi inte erbjuda kunderna produkterna de vill ha åker de någon annanstans och handlar, säger han.
Janne Olsson, chef på Postnords lokalkontor i Österåker, förbryllas över uppgifterna.
– Det här låter konstigt och är ingenting jag känner igen. Jag har heller inte hört att det här ska ha varit något problem som pågått under lång tid.
Han säger att Postnord dagligen kör ut paket till skärgården.
– Vi levererar paket direkt till Waxholmsbåtarna för vidare transport ut i skärgården. Och skulle det vara så att paket levereras till ombud får mottagaren alltid en avisering om detta. Då kan mottagaren lätt boka om frakten så att den levereras till rätt adress utan extra kostnad. Det är en del av lantbrevbärarservicen som boende och företagare på till exempel Husarö har rätt till.
Tidningen har nu satt Husarö lanthandel och Postnord i kontakt med varandra för att reda ut eventuella oklarheter.