Waxholmsbolagets nya tur- och returbiljetter ställer till bekymmer för passagerare. Problemet som har visat sig är att folk ibland åker ut med Waxholmsbolagets båt men kliver på ett annat bolags båt på hemvägen. Det bolaget får då debitera passageraren en extra resa eller låta personen åka gratis.
Ett bolag som har erfarenhet av biljettproblemet är Roslagens sjötrafik som kör sträckan Stavsnäs-Sandhamn.
– Det har hänt att det blivit irritation. Det är framförallt svårt för utländska turister att göra rätt. Vi försöker i mesta möjliga mån att få folk att betala, men annars får man släppa saken. Vad kan man göra? Säger Helén Jansson, på Roslagens sjötrafik.
Även Strömma kanalbolag har haft problem med folk som kliver på fel båt.
– Vi hade den här diskussionen med Waxholmsbolaget för många år sedan, Vi enades om att vi inte skulle ha tur- och returbiljetter för att undvika problem. Sedan har de ändå valt att sälja sådana biljetter. Vi försöker lösa det efter bästa förmåga. Passagerarna får åka med oss och så reder vi ut det med Waxholmsbolaget sedan, säger Peter Henriksson som är affärschef på Strömma kanalbolag.
Lisa Lindkvist som är kommunikatör på Waxholmsbolaget säger att de är medvetna om problemen, men att tur- och returbiljetterna infördes eftersom många frågade efter dem.
– Det förenklar för resenärerna, det är många som vill vara säkra på att ha sin hemresa, säger hon.
Många tur och returbiljetter säljs just till Sandhamn, men att det innebär problem för Roslagens sjötrafik känner hon inte till. De har inga planer på att sluta sälja tur- och returbiljetter.