KRÖNIKA. Att undervisa med läraren på en plats och eleverna på en annan, så kallat fjärrundervisning, är idag möjligt tack vare den digitala teknikens framfart. För skärgårdsskolorna i Värmdö har det visat sig vara en framgångsrik modell som både ger eleverna kvalitativ undervisning samtidigt som det innebär färre resor för både elever och personal. Inte minst är fjärrundervisningen en garant för att de så viktiga ö-skolorna kan vara kvar. Men då fjärrundervisning i fler ämnen än modersmål och moderna språk inte är tillåtet enligt lag får ö-skolorna i Värmdö endast fjärrundervisa i ämnen som NO och SO på försök.
I ett slutbetänkande som lämnades över till regeringen i maj 2017 föreslås dock att en rad ändringar i skollagen ska träda i kraft den 1 juli i år. En lagändring skulle innebära att skolor som har behov av att bedriva fjärrundervisning får ökade möjligheter att göra det. Men för att en ändring i skollagen ska bli verklighet krävs att regeringen lägger fram en proposition under våren, vilket inte ser ut att ske. Samtidigt upphör försöksverksamheten med de utökade resurserna till fjärrundervisning redan i juni år.
Lena Möllersten, rektor på Värmdö skärgårdsskola, berättar att om de är tvungna att lägga ned fjärrundervisningen skulle det innebära en smärre katastrof för ö-skolorna.
”Politikernas senfärdighet skadar mer än de kanske förstår”, säger hon.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Ansvariga ministrar måste kamma till sig och ge ett besked. Och det nu! Att ge klartecken för en försöksverksamhet och sedan inte ha någon plan för vad som ska hända efter är ungefär som att styra en båt utan vare sig riktning eller mål. Dumt, med andra ord.
I bästa fall lämnar regeringen beskedet att försöksverksamheten förlängs i väntan på att en proposition ska läggas fram. Men frågan är ändå om ett sådant besked kommer för sent. Skolorna behöver framförhållning och sitter redan nu och planerar för hösten. Men det är förstås lite svårt att göra någon planering när förutsättningarna ännu inte är givna.
En slarvig hantering av politikerna drabbar inte bara skolans personal. Även för eleverna blir det negativa konsekvenser. Skolverket har konstaterat att elever behöver en kontinuitet i sin fjärrundervisning och därför är det inte en verksamhet som bara kan upphöra från en dag till en annan. Ändå kan det vara den vägen som regeringen väljer att gå med ödesdigra konsekvenser för inte bara skärgårdens skolor utan hela landets skolor i glesbygd.
Hotet mot Ö-skolornas överlevnad är sig inget nytt. Det tycks däremot som att hotet i det här fallet antagit en ny skepnad. Frågan är bara vad som ligger bakom. Okunskap eller rädsla?