Flera av Waxholmsbolagets entreprenörer kräver kraftigt ökade ersättningar för att fortsätta samarbetet efter jul. Om parterna inte kommer överens kan det leda till neddragningar i trafiken.
– Men jag har en positiv förhoppning om att vi kommer att gå i mål med samtliga trafikavtal, säger Göran Malmsten, trafikchef på bolaget.
Redan den 1 januari nästa år ska vissa kontrakt med Waxholmsbolagets (WÅAB) entreprenörer börja gälla och före jul ska samtliga avtal vara undertecknade. För att fortsätta sina uppdrag har underentreprenörerna krävt ökade ersättningar från cirka 4 och upp till drygt 250 procent. Några av yrkandena betraktar WÅAB som ohemula. Kan man inte förhandla ner dem i tid är Göran Malmsten öppen för att söka andra lösningar.
– Det kan bli fråga om nya entreprenörer eller kortare avtalstider. Det är svårt att svara på, säger han.
I mellanskärgården finns det relativt gott om entreprenörer medan de är färre i de norra och södra delarna. Göran Malmsten utesluter inte att det även kan bli neddragningar i trafiken på vissa linjer.
– Vi kan laborera med att gå ner till den bastrafik som RUFS föreskriver, men inte mer, säger Göran Malmsten.
Han hoppas är att den kostnadsökning som kommer att drabba WÅAB, i samband med att avtalen förlängs, ska rymmas inom den tilldelade budgeten.
– Gör den inte det får vd besluta om hur vi ska gå vidare, säger Göran Malmsten.
I januari påbörjar WÅABs tjänstemän arbetet med den nya upphandlingen.
– Vi ska se hur vi kan skära upp skärgården och dra upp de generella dragen, säger Göran Malmsten.
Britt Fogelström, skärgårdsbornas organisation SIKO, menar att skärgårdens intresseorganisationer borde vara med från början i planeringen. Annars riskerar man att upprepa samma misstag som begicks när upphandlingen sprack i höstas.
– Vi bortser inte från det här med samråd. Vi har lärt vår läxa, säger Göran Malmsten.
Jan Olov Sundström (M), ordförande i Trafiknämndens beredning för sjötrafik, menar att skärgårdsorganisationerna ska få vara med från början.
– Det är tänkt att det ska bli ett väl utvecklat samråd och så kommer det att bli, säger han.
FAKTA & BAKGRUND
• I maj 2012 beslutade landstingets trafiknämnd att WÅABs trafik skulle upphandlas. Efter omfattande kritik avbröts upphandlingen i oktober 2013 då alliansen inte kunde enas om att ta beslutet. Den nya upphandlingen beräknas ta 2 till 3 år varför WÅAB vill förlänga avtalen med nuvarande entreprenörer. I förhandlingarna begär entreprenörerna kraftiga prishöjningar. Bland annat på grund av korta avtalstider och kompensationer för indexregleringar, ökade myndighetskrav samt att taxorna släpat efter sen 2009.
• RUFS (Regionala utvecklingsplanen) är landstingets vision för regionens utveckling. I planen finns också vissa åtaganden som landstinget gjort. Bland annat nämns den bastrafik som måste finnas till vissa kärnöar.
Foto: Johan Bohman