Sedan 2007 har bryggbyggaren Tobias Sjödén försökt få sin pråm registrerad. Men eftersom han inte kan visa papper på pråmens samtliga ägare sedan den byggdes 1964, har Transportstyrelsen varken velat registrera eller besiktiga den. När han nyligen fick besök av Kustbevakningen belades den med nyttjandeförbud och han fick veta att han har en polisanmälan att vänta.
Efter att Skärgården börjat forska i ärendet meddelar dock Transportstyrelsen att det finns en möjlig lösning.
Tobias Sjödén i Furusund bygger bryggor. Hans främsta arbetsredskap är den pråm han köpte 2002. Med den fraktar han material, verktyg, maskiner och annan utrustning.
En av de sista augustidagarna fick han besök av tre kustbevakare från Furusundsstationen, som utförde en behörighetskontroll. Det har de gjort flera gånger förut, utan problem, men den här gången fick han veta att han skulle polisanmälas. Detta eftersom pråmen inte är registrerad och inte heller har inspekterats av Transportstyrelsen. Pråmen belades med omedelbart nyttjandeförbud och Tobias Sjödén fick inte ens transportera hem den från den kund han arbetade hos.
– Ett moment 22, suckar Tobias Sjödén.
Han har nämligen försökt få sin pråm registrerad och inspekterad ända sedan 2007. Men så länge som han inte kan visa papper på pråmens samtliga ägare sedan den byggdes, har Transportstyrelsen varken velat registrera eller inspektera den. De vill även se ett byggcertifikat; ett papper som är omöjligt att uppbringa för en farkost byggd i Finland 1964, på ett varv som inte längre existerar.
– Äganderätten måste vara klarlagd, förklarar Anna Jacobsson på Transportstyrelsens fartygsregister.
Detta för att myndigheten ska kunna vara säker på att pråmen inte är intecknad och någon annan kommer att göra anspråk på äganderätten. Det skulle kunna leda till skadeståndskrav på staten.
Beskedet är detsamma från flera personer på Transportstyrelsen som Skärgården talar med: utan att en obruten ägarkedja redovisas kan man inte göra något. Men när Skärgården till sist får tag på överinspektör Ronnie Hanzén, som arbetar med sjöfartstillsyn på myndigheten, är beskedet plötsligt ett annat. Han säger att Tobias Sjödén visst kan få sin pråm besiktigad.
– Att man inte kan visa en obruten ägarkedja har enbart med registreringen att göra. Vi besiktigar fartyget ändå, det är inget tvunget krav att det ska vara registrerat för att vi ska besiktiga den.
Även registreringsbiten brukar enligt Ronnie Hanzén lösa sig i fall som dessa.
– De får sina säkerhetscertifikat men mätbrev och annat kanske inte kan utfärdas, men då ligger det vilande och då har vi nåt som heter fartygsbevis som vi hänger upp det på. Så det finns en form för det.
Beskedet gläder förstås Tobias Sjödén, som försökt få saken löst i flera år. Han väntar dock med att jubla tills det hela verkligen har löst sig.
– Det är lite konstigt att det plötsligt går framåt så lätt, att det är så beroende på vem man pratar med, säger han.
I skrivande stund är han fortfarande förbjuden att använda pråmen, och hans verksamhet har gått i stå. Och Tobias Sjödén är besviken på Kustbevakningen, som han tycker betett sig både osmidigt och otrevligt.
– En myndighet som motarbetar och sätter käppar i hjulet på folk, det är inte bra. De kunde åtminstone ha försökt lösa det här på ett smidigare sätt. Om den nu måste vara registrerad, varför hjälper de då inte till i stället?
Kenneth Neijnes är chef för Kustbevakningen region nordost:
– Om vi får en misstanke om brott har vi en skyldighet att avrapportera det till polisen.
Han betonar att han inte känner till just detta ärende, men på frågan om hur det kan komma sig att tidigare inspektioner av Tobias Sjödén och hans pråm har förflutit utan anmärkningar, svarar han:
– Det kan vara så att det framkommit nya saker och vi kan ha blivit upplysta om regelverk som vi inte känt till tidigare. Och sen är det ju så att vi också är människor som ibland gör olika bedömningar.
Kustbevakningen, påpekar han, är i detta fall Transportstyrelsens förlängd arm och utför tillsyn av fartyg under 1500 bruttodräktighet. Vid behov kontaktar Kustbevakningen Transportstyrelsens jourhavande inspektör, som fattar beslut om ett eventuellt nyttjandeförbud.