Samarbetsformer med kommunen och hur ö-anställda ska komma till jobbet på vintern. Det var några av frågorna som diskuterades på ett möte om vintersjötrafiken på Ingmarsö i förra veckan.
Mötet som organiserades av Waxholmsbolaget och Skärgårdens intresseföreningars kontaktorganisation (SIKO) var välbesökt. Ett 80-tal personer från olika öar hade tagit sig till Lurkan för att diskutera vintertrafiken enligt linje 12 (Åsättra - Ingmarsö - Svartsö - Husarö - Finnhamn - Möja).
Österåkers kommun var representerad av väg- och trafikchef Anna Anderman och från WÅAB/trafikförvaltningen kom Åsa Tivelius och Marc Weimann.
– Det var väldigt positivt att de kom ut, det uppskattades mycket. Trafiken är skärgårdens blodomlopp, utan den fungerar inget annat, sa Elisabet Wennlund, ordförande i Ingmarsö byalag efter mötet.
En problematik som diskuterades handlar om att turerna trafikeras med svävare vid isläggning, vilket riktar sig enbart till passagerare med ö-kort, det vill säga fastboende. Detta får till följd att de som arbetar ute på öarna, till exempel inom hemtjänsten eller på vinteröppna konferensanläggningar, men inte själva bor där har svårt att ta sig till jobbet under dessa perioder. Något som direkt motverkar ambitionerna om en levande skärgård året runt, menar många.
Trafikförvaltningen bekräftar nu att detta ska åtgärdas. De som har fast anställning och berörs av svävartrafiken på tidtabell 12 kan kontakta Sjötrafiksektionen på trafikförvaltningen, som då utfärdar ett tillstånd som tillsammans med giltig biljett ska kunna användas för resan.
En annan fråga som dryftades var dialogen mellan kommunen och trafikförvaltningen. I dagsläget används Trafikantföreningen som remissinstans i bland annat upphandlingar, något som Trafikgruppen i Österåker (TÖS) är kritisk till.
– Jag retar mig oerhört på att de enbart vänder sig till en medlemsförening, som inte företräder alla skärgårdsbor. De håller sina möten inne i Stockholm på kvällstid och då är det inte många faktiska öbor som kan vara med. Jag tycker att sådant här måste gå via våra folkvalda, kommunerna måste vara med, säger Stefan Ljungberg, kontaktperson för TÖS.
TÖS har under lång tid kartlagt behoven och bland annat tagit fram en egen modell för hur sjötrafiken borde organiseras – den så kallade “Ringarna på vattnet”. Förslaget, som innebär ett ökat fokus på transporter mellan replipunkter, är något som Österåkers kommun till fullo ställt sig bakom. Hittills har det dock upplevts som svårt att få gehör hos trafikförvaltningen. Efter att ha presenterat förslaget för bland annat trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons i fjol blev det därefter tyst.
– Vi fick ingen respons, vare sig på telefon eller mail.
Nu är Stefan Ljungberg positiv till de steg som ändå togs i och med förra veckans möte.
– Det är en oerhörd framgång att de kommer ut till ett sådant här möte. Det känns som att dialogen har öppnats igen. Får vi bara sitta vid ett bord tillsammans och prata så kan vi säkert lära mycket av varandra.
Foto: Britt Fogelström