Kustradionätet är grunden för sjöräddningen i Sverige. Nu förbättrar och moderniserar Sjöfartsverket systemet för 50 miljoner kronor. Skärgården har tagit reda på hur nätet har förändrats genom åren och vad som händer nu.
Hamnar du i sjönöd är kustradionätet grundbulten för att du ska få hjälp. Genom det kan du larma Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral och de i sin tur använder nätet för att leda sjöräddningsinsatsen.
– Kortfattat är kustradionätet ett nät för att båtarna ska kunna prata med land på ett bra sätt. Trafiken går från basstationer som står vid kusten och ut till båtarna, förklarar Jon Granstedt, chef för affärsområdet bygg och teknik på Sjöfartsverket.
Nyligen meddelade Sjöfartsverket att de ska byta ut stora delar av systemet för ungefär 50 miljoner kronor.
– Men förändringarna kommer bara att ske i vårt nät, så ingenting behöver förändras ombord på båtarna.
Det svenska kustradiosystemet byggdes ursprungligen av Telegrafverket och bestod då av ett antal fristående kustradiostationer.
– Sjöfartsverket hade i sin tur lokala radioapparater vid lotsstationer, VTS-centraler och trafikledningsstationer, berättar Rolf Zetterberg som är projektledare för ombyggnationen.
Men 1994 byggdes de två fristående systemen ihop till ett landsomfattande nät med centrala växlar. Och 2003, några år efter att Telia börsintroducerades, beslutade sig bolaget för att sälja kustradionätet till Sjöfartsverket.
Nästa höst kommer Sjöfartsverket göra den största förändringen av nätet sedan dess: överföringstekniken, operatörscentralerna, radiosändarna och dagens analoga växlar kommer att bytas ut.
– Den väsentliga förändringen är att vi går över från analog överföring till en som bygger på IP-teknik – vilket är samma typ som används till internet, berättar Rolf Zetterberg.
Även växlarna som sköter uppkopplingen mellan operatören och radiostationerna blir digitala. Två likvärdiga växelsystem kommer att placeras på var sin central, en i Norrköping och en i Göteborg.
– Om den ena av någon anledning slutar fungera kommer den andra centralen ta över jobbet automatiskt. Nu finns det bara en begränsad backup.
Radioapparaterna som sitter i masterna blir också nya och säkrare.
– I dagsläget gör vi tester med jämna mellanrum för att märka om radion har gått sönder, men med de nya kommer vi få ett larm så fort något är fel, säger Rolf Zetterberg.
Arbetet kommer att göras i samarbete med det österrikiska företaget Frequentis och det nya systemet beräknas kunna tas i drift i november 2014.
– Nätet kan tyvärr drabbas av vissa störningar under arbetet. Men vi kommer att undvika arbeten som riskerar att störa driften under sommarperioden då det är som mest fritidsbåtstrafik ute, lovar Rolf Zetterberg.
Fakta: Kustradionätet
– Kustradionätet ägs och drivs av Sjöfartsverket, men även Kustbevakningen, StockholmRadio och Försvarsmakten utnyttjar det för sin dagliga verksamhet.
– En kustradiostation är en radiostation på land avsedd för kommunikation med fartyg. Kustradionätet består nu av 56 VHF-basstationer samt fem mellanvågsstationer med tillhörande mottagarplatser. Operatörsplatser finns på tio olika platser.
– Kustradionätet är främst avsett för sjöräddningsinsatser, men används även för lotsnings- och sjötrafikinformation och ledning av isbrytningsverksamheten.
Fotograf: Rickard Gillberg/Sjöfartsverket