När sommaren kommer ökar även vägtrafiken på öarna, på vägar som är underdimensionerade för det stora flödet. Något som har väckt oro hos Utöborna.
Säsongens alla sommargäster har kommit till Utö. På de små grusvägarna trängs gångtrafikanter, cyklister i alla åldrar, flakmoppar och flera hundra bilar. Nu reagerar öborna på hur infrastrukturen är utformad på ön.
– Vi har två barn och det känns inte jättesäkert att knalla omkring på vägarna. De flesta är dessutom utmärkta som 70-vägar, säger Johan Pettersson från Utö.
Många delar av vägen på Utö är kantade av alléträd, vilket ger ett snålt utrymme att promenera i vägkanten. Förutom bilarna går det även tung trafik på ön. Det finns en busslinje och på södra delen av ön ligger ett militärt skjutfält. Claes-Göran Engberg driver Utö Sjötransporter och är underentrepenör till Trafikverket.
– Det är ju så små barn som fyraåringar som är ute och cyklar på vägarna. På vissa sträckor kan man inte köra snabbare än 10 kilometer i timmen för att vara säker på att man inte kör på någon.
En anledning till det växande problemet är att Utös bilpark blir allt större. I takt med att fler flyttar hit är det fler som tar med sig egna fordon som lämnas på ön.
– När de här vägarna byggdes så var det ju hästskjutsar som gick på dem. Folk tar med sig sina bilar hit och det har dessutom blivit ett stort parkeringsproblem.
Det är inte bara mängden bilar som är ett problem utan även de gamla vägarnas karaktär. Arnold Kajerdal som är före detta byggnadsingenjör berättar att det finns ett flertal snäva kurvor och backkrön på ön där sikten är väldigt skymd:
– Vi lever på turismen. Vi måste kunna se till att det finns vägar att cykla på, att det finns plats för alla.
Både Johan Pettersson, Claes-Göran Engberg och Arnold Kajerdal tycker att en bra lösning på problemet vore att bygga gång- och cykelbana längs de hårdast trafikerade gatorna. Men något sådant projekt finns inte planerat i dagsläget, enligt Trafikverkets pressjour. Det är inte heller oproblematiskt att lägga nya vägar på Utö eftersom många fastigheter går ända fram till vägkanten.
Johan Petterson har ett eget förslag på hur man skulle kunna utforma en ny väg.
– Det bästa skulle väl vara med en gång- och cykelslinga i naturen, som man kan dra ner till kusten.