
Upprörda Utöbor får nu rätt i sin kritik mot Telia efter problem med såväl fiber som mobiltelefoni. Efter många turer visade det sig vara ett centralt fel på Telias utrustning som påverkat abonnenterna på ön under flera veckor.
– Så här ska det inte vara. Det är bara att beklaga, säger Telias pressansvariga.
Efter närmare en månads trassel för Teliaabonnenter på Utö verkar problemen vara lösta och bredband, tv och mobiltelefoni fungerar igen.
Men det har varit en besvärlig tid med många dagars bortfall av de viktiga tjänsterna. En som har engagerat sig och försökt bringa klarhet i problemen är Arnold Kajerdal på Utö som både har loggat de dagar och tider som uppkopplingarna inte fungerat och som drivit på i en av öns facebookgrupper, där minst ett 25-tal andra Teliaabonnenter har vädrat sina problem och sin frustration över att tekniken inte fungerat.
– Vi Utöbor som har Teliaabonnemang ser väldigt allvarligt på att företaget inte förmår leverera det de tar betalt för, säger han och fortsätter:
– Många av oss har felanmält och då fått uppgift att felet skall vara åtgärdat vid en tidpunkt, som sedan visar sig inte hålla. Det här har pågått under flera veckor i juni. Arnold Kajerdal beskriver många och långa samtal med Telias support och kundtjänst och en irritation över att inte bli trodd när han och andra anmälare hävdar att det måste vara ett centralt fel, eftersom så många haft samma fel.
– Då förnekar Telia det och låter oss förstå att vi har fel i vår uppfattning eftersom de på sina datorer ser att fibernätet fungerar fram till våra apparater. Borde man inte då börja fråga sig om det kanske är ett fel i systemet hos Telia, undrar han.
I skrivande stund visar det sig att det faktiskt har varit ett centralt fel i fibernätet hos Telia som slagit ut bredband, tv och även påverkat mobiltelefonin till och från under en längre tid.
– Det är bevisligen ett fel som har påverkat många, säger Inger Gunterberg, pressansvarig hos Telia. Då ska vår kundtjänst och support kunna se och hantera detta. Varför man inte har gjort det i det här fallet är oklart. Men vi får titta närmare på det, säger hon och fortsätter:
– Vi har nu haft operatörer på plats som avhjälpt felet. Men informationen och återkopplingen till abonnenterna på Utö borde ha varit bättre från vår sida. Det är bara att beklaga. Vi får ta på oss detta, säger hon.
På Utö har man nu i sin facebookgrupp konstaterat att förbindelserna åter är uppe och att kommunikationen kan fortgå. Arnold Kajerdal och de andra öborna är nöjda över att kunna fortsätta diskussionerna i sociala medier, utan att behöva vänta på att internet kanske ska vara tillgängligt när de behöver det.