Efter en incident i Långvik i förra veckan där två barn på en paddelbräda hamnade obehagligt nära en backande Waxholmsbåt har frågan kring säkerheten i hamnen åter väckts.
I tisdags förra veckan låg Hanna Jakobsson med familj i en båt på utsidan av den nya gästbryggan i Långvik på Möja. Hennes tioåriga son och en annan pojke var ute och paddlade på en SUP-bräda i viken när Waxholmsbåten Viberö började backa ut från ångbåtsbryggan intill strax innan klockan 17. Båten girar upp med aktern mot gästbryggan för att vända och närmar sig snabbt barnen, som kastar sig i vattnet och börjar simma.
– Kaptenen fortsätter bara backa och kör väldigt snabbt, mycket snabbare än de andra båtarna. Det var säkert 20-25 båtar där alla stod och skrek, ”hoppa!” Pappan till det andra barnet hoppade i vattnet, jag stod bara och skrek att de skulle simma, och min man ropade upp via VHF. Min son hoppade av brädan först, den andra killen hoppade efter men hade en leash runt foten, så han satt fast i brädan.
Båten stannar till slut men stöter i SUP-brädan, enligt Hanna Jakobsson. Båda barnen klarade sig utan fysiska skador, men skärrades av händelsen.
– Jag trodde inte att de skulle komma upp levande, det var så på håret. När min son kom tillbaka sa han, “mamma, jag vill inte dö så här”.
Polisen kontaktades och kom ut till Möja under kvällen, och en polisanmälan om vårdslöshet i sjötrafiken upprättades.
Själv lämnade Hanna Jakobsson och familjen Långvik morgonen därpå.
– Vi kände inte för att vara kvar.
Hur mår barnen nu?
– Båda killarna kände direkt att de aldrig ville sätta sig på en SUP igen, och vaknade av mardrömmar under natten. Men nu har vi lagt oss i en naturhamn och SUP:at lite, för att komma över det hela. Båda två förstod nog vad som kunde ha hänt.
Många personer blev vittnen till incidenten och stämningen i gästhamnen var tryckt under kvällen, enligt dem. Flera som Skärgården pratat med, som inte vill gå ut med sina namn, har länge upplevt hamnen i Långvik som problematisk.
– Det är för oss fullständigt orimligt att ingen på kommunen eller de aktörer som ansvarar för den tunga trafiken till bryggan i Långvik har agerat på våra varningsrop ännu och att en så trång tilläggningsplats fortsatt trafikeras av så stora fartyg. Att kommunen dessutom låter Waxholmsbolaget använda Långvik som natthamn gör trängseln för inkommande fartyg kvällstid ännu värre och riskerna ännu större. Det är dessutom helt galet att, när riskerna med färjetrafiken i Långvik varit kända i flera år, anlägga en gästhamn precis i anslutning till kajen. Det är att be om olyckor och tillbud, säger en person.
När gästbryggan först byggdes 2019 låg den som ett T ut från land ännu närmare farleden, något som fick yrkestrafiken att reagera och kräva att den vinklades om för att kunna fortsätta köra trafik dit, vilket gjordes.
Enligt Daniel Almgren, ordförande i fackklubben Blidösundsbolagets befälsklubb, är viken fortfarande trång, men det finns ingen anledning att sluta trafikera den av säkerhetsskäl i dagsläget.
– Det är trångt när det är mycket båtar och gästbryggan ligger inte särskilt bra, det tycker vi inte. Men just nu har vi ingenting emot att gå till bryggan, vi kan gå in och ut därifrån säkert. Skulle det bli en massa rapporterade incidenter så får man ju titta vidare på det, men hittills är detta den enda i år.
Upplever befälen att det är obehagligt att gå in och ut ur Långvik?
– Nej, det gör de inte. Men man är mer på sin vakt och det går oftast väldigt långsamt. Fritidsbåtarna som åker till och från bryggan, och när de ligger vid bryggan, är sällan problem. Det är gummijollarna och paddelbrädorna som kan göra det rörigt, framförallt under de här sommarveckorna. Men tio av tolv månader är det tomt, säger Daniel Almgren.
WÅAB: ”Det var aldrig någon fara för barnen”
Enligt Waxholmsbolaget hade skepparen på Viberö koll på barnen och det var aldrig någon risk för skada.
– Situationer som förare av Waxholmsbåtarna har helt under kontroll kan förstås uppfattas som nära av andra, säger Claes Keisu, trafikförvaltningen Region Stockholm.
– Det är fullt förståeligt att många som bevittnade den här händelsen reagerade och att barnen blev rädda. Men enligt besättningen på Viberö var det aldrig någon fara för dem, skriver Claes Keisu, presskommunikatör på regionens trafikförvaltning, i ett mejl.
Han beskriver händelseförloppet ur berättningens perspektiv:
– Eftersom det var en del trafik utanför bryggan angav kaptenen backsignal innan han började backa ut från bryggan. Utanför gästhamnsbryggan stoppade han och påbörjade vändning åt babord. I backkameran syntes då en SUP med två personer på cirka 10-15 meters avstånd. Samtidigt hördes rop från gästhamnen och då avbröt skepparen vändningen och lade sig still. En fritidsbåt i hamnen ropade upp och sa att det var två barn i vattnet och då sågs två barn simma med SUP:en efter sig. Viberö låg stilla i ett par minuter tills besättningen från akterdäck, såväl som fritidsbåten, gav klartecken att barnen kommit i säkerhet, skriver Claes Keisu.
Är Långvikshamnen mer problematisk nu, efter att den nya gästhamnen tillkommit?
– Generellt är det så att alla platser där det är trångt är lite trixiga. Det gäller Långvik och exempelvis Vaxholm och Gruvbryggan. Waxholmsbolagets båtar är ganska stora och det är oftast flera andra småbåtar att hålla koll på samtidigt som man skall manövrera fartyget ut och in till bryggan. Men de som kör är väldigt väl tränade på de båtar de kör och vet exakt var de har båten. Situationer som förare av Waxholmsbåtarna har helt under kontroll kan förstås uppfattas som nära av andra. Men farten är låg och i sådana här farvatten kör man naturligt väldigt försiktigt.
Har Waxholmsbolaget haft några synpunkter på placeringen av bryggan?
– Waxholmsbolaget har inte haft formella synpunkter på bryggans placering, men det har trafikförvaltningen. Trafikförvaltningen inte var med i början av processen när själva bryggan skulle byggas, men i samråd med de andra parterna fick vi igenom en reviderad placering av bryggan, eftersom den ursprungliga placeringen var väldigt problematisk.