
Sedan i höstas drivs matbutiken på Ingmarsö av Möja konsumtionsförening. Den tog över när Ingrid och Ove Ericsson som varit innehavare för butiken i 40 år gick i pension. Men många på Ingmarsö är missnöjda med den nya regin och tycker att Coop inte lyssnar på sina kunder.
Brist på varor, gammalt bröd, chark med kort datum och alldeles för dyrt. Det är några av de många klagomål som Ingmarsöborna framfört på sociala medier under sommaren. Många jämför butikens service och sortiment med den som rådde i de förra ägarnas regi och ifrågasätter om Coop verkligen bryr sig om sina kunder på Ingmarsö. Samtidigt uttrycker man en tacksamhet över att butiken ändå drivs vidare eftersom den är livsnödvändig för ön.
– Det är vi tacksamma för och vi är väldigt angelägna om att affären ska fortsätta och utvecklas vidare med oss kunder och medlemmar, säger Elisabet Wennlund, ordförande i Ingmarsö byalag.
Samtidigt är hon enig med de som kritiserar butiken och ser en förbättringspotential.
– Det är problem med varudistributionen. Det finns inte mat! Det hände ju naturligtvis att varorna tog slut förr också, men vi är inte vana vid att hyllorna gapar tomma i så stor utsträckning. Jag är inte nöjd med att det inte finns någon potatis på tre dagar. Möja konsumtionsförening uppger att de har problem med distribution och lagerhållning, men de borda ha kunnat planera för varubeställningar och lagerhållning på ett bättre sätt, säger Elisabet.
Hon tycker också att det är märkligt att man hävdar att försäljningen ökat så mycket i år och att distributionen inte hinner med.
– Vi är inte fler på ön än förra året. Gästhamnen har en tredjedels beläggning mot vad de brukar ha. Jag tror inte att människor från öarna åker mer till den här butiken i år för att det har blivit Lilla Coop. Och tillfälliga besökare köper ju inte mjölk, ägg, potatis och köttfärs. Det är inte de som är våra främsta kunder här ute. Det skulle i så fall vara intressant att se siffror på det, säger Elisabet.
Ett ytterligare problem som hon lyfter fram är att butiken vissa dagar varit bemannad med enbart två personer vilket hon menar inte räcker till i förhållandet till kundunderlaget nu under högsäsong. Kunderna har därför ibland själva fått gå och leta i korgarna när personalen inte haft tid att packa upp varuleveranserna.