En eftermiddagsbåt på fredagar från Boda till Ingmarsö och snabbturer Stockholm-Husarö är två av landstingets förslag på förändringar i skärgårdstrafiken som är ute på remiss.
Landstinget har nu skickat ut sin årliga remiss till kommuner och intresseorganisationer med förslag på förändringar i skärgårdstrafiken. Ett förslag handlar om att göra linjen Dalarö – Huvudskär permanent sommartid och tidig höst, den drivs idag enbart på försök.
– Intresset är stort att komma ut till Huvudskär som är en av de ikoniska platserna i skärgården, säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C).
I övrigt föreslås en rad justeringar och förbättringar av tabellerna. Bland annat vill man undersöka möjligheterna med kompletterande snabbturer på linje 12 (Stockholm-Husarö) och 13 (Boda-Ingmarsö) för att avlasta befintlig trafik. Man vill även utöka trafiken från Boda med några turen samt att, särskilt i norra skärgården, arbeta om turlistor för att minska förseningar.
– Vi bygger ut trafiken steg för steg, målet är att nå Rufsstandard till år 2020. Vi tar små steg den här sommaren och små steg nästa.
Förändringarna gäller för 2018, men även i år sker förbättringar. Bland annat med kvällsturer till Gällnö och viss utökning av trafiken till Nämdö.
– Några kärnöar saknar isturer, frågan är hur det tonnage vi har klarar isförhållanden. Det är något som kan sätta hinder för en fullständig rufststandard, säger Gustav Hemming.
Av skärgårdens kärnöar saknar Nämdö, Möja, Gällnö och Svartsö fortfarande fullständig Rufsstandard.
Fakta/RUFS-TRAFIK (regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen)
Morgon och förmiddag, måndag – fredag: Två turer till replipunkt, en tillbaka
Eftermiddag och kväll, måndag – fredag: Två turer till kärnö, en tillbaka
Sen kväll, en gång i veckan – tur och retur mellan kärnö – replipunkt
lördag – söndag: Två tur och retur – kärnö - replipunkt